Financial Times har besøkt det avisen omtaler som fremtidens dagligvarehandel i et industriområde i Seattle.

Her vil det snart komme kunder for å plukke opp matvarer de allerede har bestilt på nettet, slik Kolonial.no tilbyr flere steder i Norge. Matvareexpressen, som opererer på Vestlandet, har innstillt sitt lignende tilbud.

Det paradoksale er at Amazon står bak en satsing på fysiske hentepunkter. Netthandelsgiganten som startet med bøker og cd’er, har ekspandert til en lang rekke andre kategorier og bygget ut systemer for stadig raskere hjemlevering, og åpner nå to drive-in hentepunkter for mat i hjembyen Seattle på vestkysten av USA. 

Amazon åpner også fysiske bokhandler i en rekke byer.

Med sin rendyrkede nettvirksomhet, enorme lagre, lave priser, logistikk og raske leveringer har Amazon så langt vært et spøkelse som har truet de som driver med fysisk detaljhandel verden rundt til å effektivisere driften og bli mer konkurransedyktige. 

Nå flytter Amazon konkurransen ut i den fysiske verden. 

Ligger ikke våken

Kolonial.no-sjef Karl Munthe-Kaas uroer seg imidlertid ikke spesielt mye på grunn av Amazons forsøk i dagligvaremarkedet.

Kolonial.no er den ledende nettbaserte matvareaktøren i Norge. I august kjøpte Rema 1000 ti prosent av selskapet, og nylig gikk fire familiefond - Rasmussengruppen, Stenshangen Invest, Varner-familien og Astrups Pactum - inn med 150 millioner kroner i selskapet. Emisjonen priset Kolonial.no til 1,1 milliarder kroner.

- Vi har 35 hentepunkter i Norge, så at Amazon åpner to i Seattle er interessant nok, men jeg tror det er utrolig usannsynlig at Amazon i det hele tatt tenker på Norge. Det er ikke noe jeg ligger våken om natten av, sier Munthe-Kaas.

Utfordrer Walmart

Amazon leverer allerede matvarer hjem i 17 ulike markeder. 

Likevel har kjempen, ifølge Financial Times, bare har klart å karre til seg én prosent av det enorme amerikanske dagligvaremarkedet, som ifølge Cowen and Company omsetter for 800 milliarder dollar årlig.

Nå utfordrer Amazon for alvor kjemper som Wal-Mart, og håper blant annet å få solgt dagligvarer gjennom Amazon Prime, en medlemstjeneste som gir en rekke fordeler til tunge Amazon-brukere.

Både i London, Paris og over 20 amerikanske byer tilbyr Amazon nå levering innen en eller maks to timer, avhengig av hvor man bor selvfølgelig, til kunder som er Prime-medlemmer.

Kolonial.no gjorde nylig forsøk med en selvkjørende matbutikk på Fornebulandet i Bærum. - Dette viser hvilke muligheter som ligger i mat på nett, og det er nærmere virkeligheten enn man tror, sier Karl Munthe Kaas, gründer og sjef for Kolonial.no,
Kolonial.no gjorde nylig forsøk med en selvkjørende matbutikk på Fornebulandet i Bærum. - Dette viser hvilke muligheter som ligger i mat på nett, og det er nærmere virkeligheten enn man tror, sier Karl Munthe Kaas, gründer og sjef for Kolonial.no, (Foto: Kolonial.no)

Stor premie

Karl Munthe-Kaas sier han skjønner godt at Amazon forsøker å innta det enorme dagligvaremarkedet.

- Det er rart de ikke ruller ut mer og raskere, synes vi. De har bare beveget seg marginalt utenfor sitt kjerneområde.

- Hvorfor har det gått langsomt?

- Det er jo komplekst, så de driver vel og jobber ut modellen. Dagligvare er uten tvil den mest komplekse kategorien å rulle ut på nettet. Men det gir jo enorme verdier for kundene: Kleshandel kan man spare litt tid på ved å handle på nett, men som familie sparer du fort en time til halvannen i uken. Så kundesiden er klar, men man har ikke funnet gode logistikkløsninger, hevder han.

Lave marginer, store formuer

Norsk dagligvarehandel domineres av noen få aktører, som jevnlig klager over at hard konkurranse gir svært lav lønnsomhet i bransjen. 

Men dette er bare halve sannheten, ifølge Munthe-Kaas.

 - Det er riktig at det er notorisk små marginer. Men tre av de seks rikeste mennene i Norge har bygget sine formuer i dagligvarebransjen, sier han.

- Du tenker på Stein Erik Hagen (Rimi), Odd Reitan (Rema) og Johan Johannson (Norgesgruppen)?

- Ja. Og Walton-familien, som står bak Wal-Mart, er USAs rikeste. Så det er ikke noen tvil om at dette markedet er kjempesaftig. Men det er veldig komplisert og formue eller tap av formue skapes av noen små marginer, sier Munthe-Kaas.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.