Eiendomsmegler Hans Houeland tror det er behov for en tjeneste for alle som vurderer å selge boligen, men ikke ønsker å legge den ut i det åpne markedet med det første.

- Problemet med finn.no er at du legger boligen ut på et åpent marked og blottlegger deg for absolutt alle, ikke bare dem som er interessert i boligen, men naboer, journalister og alt mulig annet. Hvis du ikke får solgt boligen din etter en uke på finn.no, og den blir liggende på side to og tre, da er den død i markedet, mener megler Hans Houeland.

Han mener boligen for mange er blitt et investeringsobjekt og lanserer derfor nettjenesten Offmarket.me.

- På Offmarket får du testet interessen for hvem som er interessert i å kjøpe boligen din, sier Houeland.

Både for meglere og boligselgere

Om det er interesse, er tanken at megler kan kobles på etterhvert. Det skal ifølge Houeland også være en tjeneste for eiendomsmeglere som har eiendommer de forsøker å selge utenfor det åpne markedet.

- Dette er en helt uavhengig tjeneste både for meglere og forbrukere, sier Houeland som foreløpig ikke ønsker å utdype hvordan han vil tjene penger på tjenesten som han har utviklet ved hjelp av egne sparepenger.

- Strukturen vil jeg komme tilbake til senere, sier han.

Han startet i høst opp eiendomsmeglingsvirksomheten HouelandEk sammen med vestkantmegler Torbjørn Ek. De to jobbet begge som meglere for Eklund Oslo New York eid av den svenske kjendismegleren og reality-stjernen Fredrik Eklund. Eklunds norske meglereventyr ble kortvarig, og selskapet gikk konkurs i fjor høst etter litt over et år i drift. De to startet da opp for seg selv. Ifølge Houeland er offmarket hans sideprosjekt.

Foreløpig ligger det ikke en eneste bolig i databasen til Offmarket. De vil først bli lagt inn når mange nok har registrert søk i databasen, ifølge Houeland.

Tester markedet

I Bergen er det Schibsted-kontrollerte selskapet Livvin i ferd med å utvikle en lignende nettjeneste der tanken er at boligeiere kan signalisere at de har en bolig de vurderer å selge, eller vet de skal selge innen en viss tid.

- Vi er søkende til hva Livvin skal være, men det er en tjeneste der boligeiere kan signalisere til markedet når de skal selge for å bygge interesse over tid, sier daglig leder Karsten Refsdal i Livvin. Foreløpig består selskapet av ham som prosjektleder og noen innleide it-utviklere.

Ideen oppsto da Refsdal så at naboleiligheten hans var solgt til en pris langt over det han trodde hans egen leilighet var verdt. Hans leilighet var både litt større og hadde bedre utsikt enn naboens. Kanskje ville kjøperen heller ha foretrukket hans leilighet dersom vedkommende visste at den kom for salg om noen måneder?

- Men den informasjonen har ikke jeg noe sted å dele. Det er nok en hel del som kjøper en bolig en eller to måneder før du selger din, som heller ville kjøpt din. Vi utvider på en måte visningstiden, og kan kanskje sørge for at enda flere venter og kommer på visning, sier Refsdal.

Selskapet tester foreløpig en betautgave av tjenesten på nett der 1400 har registrert seg som brukere og i underkant av en tredjedel av dem igjen har lagt ut boligen sin.

- De tilbakemeldingene vi får på konseptet er veldig gode, men det gjenstår å se om dette er noe folk ønsker eller føler de har behov for. Vi må testet om det er noe der og det er det vi holder på med, sier Refsdal.

Boligmani

For bare en uke siden lanserte også tre boliginteresserte kamerater nettstedet Seminbolig.no.

-Vi ønsker å nå de store massene, ikke bare de som skal selge, for vi tror det er behov for å diskutere og orientere seg i markedet. Folk elsker å se på boliger, sier Eric Bjørklund som er en av initiativtakerne bak nettstedet som skal være gratis for brukerne.

Det skal ifølge Bjørklund ikke bare være en portal for å teste kjøpsinteressen, men også for de som ønsker å finne inspirasjon til interiør eller ønsker respons fra markedet på hvordan boligen ser ut eller vil ha tips i forbindelse med oppussing.

-Eller det sitter kanskje en i Bergen som ønsker å flytte til Oslo, og da kan man gå inn og orientere seg om markedet, sier Bjørklund som ser disse portalene som en del av den nye delingsøkonomien og tror de vil utfordre måten kjøp og salg av eiendom fungerer på i dag.

 

Les også:

- Dette er helt spinnvilt altså

Budkamp om de heteste hyttene dnPlus

Kuppet bolig med sluttpakke  

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.