Siden 2005 har forsikringsselskapet Help solgt 20.000 boligkjøpsforsikringer, som vil si en forsikring som gir rett til advokathjelp dersom boligen har feil eller mangler som kan gi prisavslag eller heving.

Selskapets statistikk viser at en økende andel av dem som har kjøpt forsikringen klager på boligkjøpet, skriver Dagens Næringsliv. Ifjor klaget en av fire, mens en av tre kunder i år har tatt kontakt med Help for å få utredet om de hadde krav på erstatning.

"Leter etter grunner"
Administrerende direktør i Help, Johan Dolven, tror økte renter og fallende priser har fått flere til å innse at de har kjøpt dyrere enn de egentlig har råd til.

- Flere enn før går nøye gjennom boligen for å se om det er noe å klage på. Mens de som følte de hadde kjøpt dyrt tidligere lette etter feil for å få avslag i prisen, er det nå mange som ønsker seg ut av hele boligkjøpet, sier Dolven til DN.

"Mange har grunn til å klage"
Men de fleste klager forgjeves. Ifølge advokat og leder av juridisk avdeling i Help, Tore Strandbakken, er det bare grunn til å gå videre med saken i rundt 35 prosent av tilfellene.

De fleste sakene løses gjennom avtaler om oppgjør, eller det inngås forlik før saken havner i retten. Bare et fåtall saker ender med dom. Strandbakken påpeker samtidig at mange har grunn til å klage.

- Vår erf#229 er at det gid mange uriktige opplysninger om boligen fra selgersiden. Selger vil gjerne ha så mye som mulig for boligen, og da er det mange som ikke forteller alt, sier Strandbakken til avisen. Han nevner blant annet problemer med fuktskader og vann/avløp, blant annet i form av lekkasjer, som et eksempel på opplysninger mange selgere holder tilbake.





(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.