- Selger du en ny bolig i dag og ikke får bedre betalt for den enn en bruktbolig, da har ikke utbygger gjort jobben sin ordentlig.

Det mener megler Hans Houeland i Houeland Ek.

DN skrev i helgen at kvadratmeterprisen for brukte boliger enkelte steder i Oslo nå er på samme nivå som nye boliger.

Takstmann og avdelingsleder Lasse Evensen i Norges takseringsforbund (NTF) tror årsaken er at norske boligkjøpere lar seg sjarmere av rosetter og stukkatur - og presser prisene på bruktboliger opp.

BAKGRUNN: – Vi ville helst ha en eldre leilighet. Det har sin sjarm når svært lite er helt rett

Administrerende direktør Christian Dreyer i Eiendom Norge mener kjøperne forstår at nye boliger har større verdi enn brukte, men at boligens beliggenhet er prisdriveren. I mange sentrumsnære strøk bygges det ikke lenger nye boliger.

Saken har skapt debatt i sosiale medier, hvor flere profilerte aktører har diskuterte åpent.

At bruktboliger enkelte steder koster like mye som en nybygget bolig er ikke så rart. Her er jeg helt uenig med deg...

Posted by Hans Houeland on 7. februar 2016

Bomaskiner

I et innlegg på Facebook har Houeland utdypt hvorfor han mener det er utbyggerne som må kritiseres for den stadig krympende prisdifferansen mellom mye og brukte boliger:

«De fleste nybygg i Norge i dag (heldigvis ikke alle) er kjønnsløse, har dårlige planløsninger (for å skvise inn mest mulig antall kvadratmetre), har takhøyde på 2,40 meter (gamle bygg har 2,70-3,50) og interiøret henger igjen fra 1999... Boligkjøpere, i motsetning til utbyggere, vet hva de vil ha... Det holder ikke lenger å si at noe er "nytt"», skriver megleren.

Til DN forklarer Houeland hva han tror utbyggerne bommer på:

- Folk kjøper bolig like mye med hjertet som med hodet. Hjemmet skal føles riktig. Mange utbyggere bygger bomaskiner, ikke hjem, mener han.

- Tilpasser seg ikke

Selv selger Houeland boliger i ti millionerkronersklassen. Han mener likevel utbyggere som Selvaag Bygg, som selger boliger til «folk flest», bør fornye seg.

- De tilpasser seg ikke tiden vi lever i. Og det spiller ingen rolle om det er en bolig til tre millioner kroner eller en bolig til 30 millioner, hevder han.

 

- Hva er det de nye boligene mangler?

- Det er litt av hemmeligheten vi som kjenner markedet sitter på. Det trenger ikke nødvendigvis å være dyrere å bygge bra, du må bygge smartere. Det gjelder alt fra fasiliteter til uttrykk, identitet, standard og interiør, sier Houeland.

- De kan ringe til meg, så skal jeg fortelle dem hvordan de i enkelte tilfeller burde bygge. Men det skal legges til at vi ikke jobber med alle, sier han.

Administrerende direktør Baard Schumann i Selvaag Bolig foran et boligprosjekt under bygning.
Administrerende direktør Baard Schumann i Selvaag Bolig foran et boligprosjekt under bygning. (Foto: Klaudia Lech)

- På bærtur

- Han er den siste jeg kommer til å ringe, sier administrerende direktør Baard Schumann i Selvaag Bolig.

Boligdirektøren er blant aktørene som i helgen kommenterte Houelands innlegg på Facebook.

- Han er «helt på bærtur». Dette kan han svært lite om, rett og slett fordi han jobber i et helt annet marked enn oss. Vi bygger bolig for folk med normale inntekter, han selger boliger for folk med høyere inntekt og som står for 10-20 prosent av markedet. De ønsker seg en annen type boliger enn folk flest har råd til, mener utbyggeren.

I fjor solgte Schumann boliger til en gjennomsnittspris på 3,6 millioner kroner. Årsaken til at nytt og brukt har nærmet seg hverandre mener han «ene og alene» handler om tilbud og etterspørsel.

- Brukt blir priset høyere fordi det står ferdig bygget - folk kan flytte inn iløpet av få måneder. Boligene vi bygger går det kanskje to år før de kan overta. Dette er grunnen til at du har en «rabatt» på nye boliger, forklarer han.

Når det i tillegg er få boliger tilgjengelig i bruktmarkedet bidrar det til å presse prisen ytterligere opp, tror Schumann.

Ulike markeder

Advokat Torbjørn Ek i Houeland Ek tror det er mulig for utbyggerne å øke prisen ved enkle grep:

- Erfaringen vår er at hvis du spesialtilpasser og behovsrelaterer produktet ytterligere, så øker salgbarheten og inntjeningen. Det gjelder i alle deler av markedet. Du undervurderer kunden hvis du tenker at det ikke er nødvendig selv om du skal bygge en rimeligere bolig. Ingen skal fortelle meg at det ikke er rom for innovasjon og nytekning også der, hevder Ek.

Schumann mener imidlertid ikke boligene han selger og boligene Ek selger kan sammenlignes.

- Han jobber i et helt annet marked og forstår ikke massemarkedet. Det er ikke nyboliger som er problemet for øyeblikket, det er rett og slett tilbudet av boliger totalt sett i markedet, mener Selvaag-direktøren.

 

Les også: Traff blink med ny annonseteknologi dn+ (+)

– Rart om boligkjøpere ikke forstår at en brukt bolig skal koste mindre

– Vi ville helst ha en eldre leilighet. Det har sin sjarm når svært lite er helt rett  

 

Se DNtv:

- Ut av kroppen-opplevelse:

-Ut av kroppen-opplevelse
01:43
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.