Tilbud av typen ”betal for en – ta syv” er ikke så vanlig, men for bomselskapet Fjellinjen og billister i Oslo-området har det fungert slik det siste året.

I fjor ble nemlig de gamle manuelle stasjonene i bomringen byttet ut med maskiner som automatisk registrerer bilene.

Det ga ikke bare en solid økonomisk effektivisering men også andre bonuser, forteller Arve Kirkevold, seksjonsleder for transportinformatikk i Statens Vegvesen. Tidligere måtte bilene ofte skifte fil og stoppe for å betale, nå kjører de bare rett igjennom.

- Det gir mindre køer og er mer trafikksikkert, med mindre nedbremsing og oppstart og færre påkjøringer bakfra. Det er også bedre for miljøet, sier han.

I tillegg kan man legge til bortfall av bøter for titalls millioner, samt at slike veisystemer blitt en voksende eksportvare for Norge. Mer om det siden.

Fristen for å delta i konkurransen er nå gått ut og juryen begynner sitt arbeid. Vinnerne blir pressentert i august.

Forslagene vil bli vurdert av en jury bestående av Endre Rangnes (EDB), Hans Christian Holte (DIFI), Ingvild Myhre (diverse tele), Morten Thorkildsen (IBM) og Per Morten Hoff (IKT-Norge, juryformann).

Dagensit.no fortsetter å skrive om et smartere Norge. Her finner du mer informasjon:

Hvilke prosjekter tror du må til for å forenkle Norge?Bli med i konkurransen " Et smartere Norge".

Betaler mindre per krone
De gamle bomstasjonene var dyre i drift, for vaktene måtte sitte der - hele døgnet, hele året. Nå betjenes de av maskiner.

– Manuell innkreving, kontanthåndtering og drift av myntmaskiner var dyrt, sier Jacob Trondsen, administrerende direktør i Fjellinjen.

De færreste liker å betale bompenger, men når man først skal punge ut er det greit å vite at pengene går til vei – ikke administrasjon. Og det forholdet har forbedret seg kraftig.

Tall Dagensit.no har fått tilgang til viser at de rene driftskostnadene utgjorde 13 prosent av 1,1 milliarder som ble hentet inn i 2007. For 2009, som er første hele år med automatikk, ligger det an til at prosenten synker til drøyt 7,5 prosent. Omsetningen ventes å øke til 1,9 milliarder på grunn av utvidelse i Bærum. For drifting av stasjonene vil da prisen ha falt med 42 prosent per krone som hentes inn.

Dette er vel og merke tall som er omformet for å kunne sammenlignes, ettersom flere endringer har skjedd, blant annet overgang fra forhåndsbetaling til etterskuddsbetaling for de uten abonnement og Autopass-brikke.

Besparelsene skylds hovedsakelig overgangen til automatiske bomstasjoner – og dette er uansett en effektivisering som ikke mange andre it-prosjekter som kan skilte med.

- Vi sikter mot at prosenten som går til drift skal enda mer ned, sier Trondsen.

Tap for noen - mindre aggresjon for andre...
For Fjellinjens offentlige eiere ser riktignok ikke tallene fullt så pene ut. De sliter nemlig med at 70 prosent av utenlandske biler ikke betaler, ettersom man ikke lenger kan betale ved passering. Dette gir et årlig tap på 7 millioner. Videre kan hver tiende bil som passerer uten abonnement ikke identifiseres utifra videobildene. Dermed slipper disse unna, men dette er problemer man jobber med å løse.

For samfunnet kan det heller knapt kalles et tap at Fjellinjen ikke lenger deler ut titalls millioner i bøter hvert år. Tidligere fikk man bot hvis man kjørte i automatfeltet uten gyldig brikke, men nå får man bare en regning uansett.

Fjellinjen merker også lavere agressjonsnivå.

- Færre telefoner og klager, står det på en presentasjon om prosjektet fra Lars Lind, IT-sjef i Fjellinjen.

Stor eksportsuksess
Oslo er slett ikke første by med helautomatiske bomstasjoner, det var nemlig Tønsberg i 2004. Men i verdensmålestokk er hele Norge svært tidlig ute. Det skaper muligheter.

Det norske it-selskapet Q-free har nemlig gått fra seier til seier gjennom Europa i år, og hentet inn svært store kontrakter.

- Norge var første land og det at vi har et sterkt hjemmemarked er viktig for å posisjonere oss internasjonalt. Det er lettere å utvikle avansert teknologi hvis man sitter nært kunden og sammarbeid med Vegvesenet har vært viktig for oss internasjonalt, sier administrerende direktør i Q-free, Øyvind Isaksen.

Han sier storkontrakten de nylig vant i Portugal er det mest avanserte systemet så langt, og at seieren er bygget på helautomatiske systemer levert i Norge.

Les mer om kontraktene: Gigantkontrakt til Q-Free

- Dette markedet er i en tidlig fase. Vi er der telekom var for 20-30 år siden. Det er tunge prosesser med lang ventetid, og så plutselig eksploderer det. Det kommer til å skje mye fremover – også i Norge, lover Isaksen.

Har du en plan som kan fjerne sand i det norske samfunnsmaskineriet? Bli med i konkurransen " Et smartere Norge". (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.