Dette kommer fram i et skriftlig svar fra statsråden til stortingsrepresentant Tore Hagebakken (Ap) torsdag.

Hagebakken ville vite hvor mye regjeringen har krevd inn i bompenger siden den tiltrådte i 2013, og hvor mye som planlegges innkrevd i 2016.

9,5 milliarder i 2016

Ifølge svaret kalkuleres bompengeinntektene for 2016 til om lag 9,5 milliarder kroner. Det er en økning fra 2015, da beløpet var 9,2 milliarder kroner. Siden 2013 har det steget fra 8 milliarder kroner.

Solvik-Olsen minner om at den rødgrønne regjeringen i forslaget til Nasjonal Transportplan 2014-2023 la opp til en kraftig vekst i bompengeinnkrevingen.

– Resultatene fra de siste årene reflekterer denne veksten. Samtidig er veksten lavere enn lagt til grunn av forrige regjering, siden flere bomprosjekter er nedbetalt gjennom ekstraordinære bevilgninger til å slette bompengegjeld under dagens regjering, skriver samferdselsministeren.

Målet er å redusere

Han slår i svaret fast at «regjeringens mål er å redusere bompengeandelen i veiprosjekter».

– Regjeringen har fjernet bompenger på en rekke veiprosjekter gjennom økt statlige bevilgninger over statsbudsjettet. Samtidig fikk regjeringen ikke flertall i Stortinget for ytterligere økning i bevilgninger til bompengekutt i statsbudsjettet for 2016. Jeg har merket meg at representanten Hagebakkens parti kritiserte regjeringens forslag om å kutte bompenger, skriver Ketil Solvik-Olsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Vegdirektoratet går inn for miljødifferensierte bompenger

 
Prioriteringer med bom dnPlus (+)

- Smertegrensen for å øke drivstoffavgiften er null dnPlus

Hold deg oppdatert på DN Investor