Oslo Market Solutions’ systemer har tirsdag problemer med å ta unna realtidsdata fra Oslo Børs på grunn av svært høy aktivitet i markedet.
«Ikke holdbart»
– Det er selvfølgelig ikke holdbart. I en situasjon der markedet beveger seg skal det være kursdata tilgjengelig, sier kommunikasjonsdirektør Per Eikrem i Oslo Børs.
Han påpeker at hverken de som leverer tjenesten eller bruker den er fornøyd i dag.
– Det her skal ikke skje, og da må vi bare prøve å gjøre vårt for at det ryddes opp i, sier han.
Forsøker å løse problemet
Administrerende direktør Tine Charlotte Holm i Oslo Market Solutions forteller at det jobbes på spreng for å løse problemet.
– Konkret jobber vi med å øke vår kapasitet og innhente tapt data. Vi har dessverre ikke et tidsestimat, forteller Holm.
Problemet har blant annet rammet DN Investor, som ikke har hatt oppdatert kursutvikling for hovedindeksen på Oslo Børs siden klokken 09.40.
Oppdatering: Etter å ha vært nede i rundt fire timer fungerer tjenesten igjen. (Vilkår)