Tor Olav Trøim, mannen som tidligere var shippingmagnat John Fredriksens høyre hånd, har de siste årene selv satset tungt på rigg og shipping. Satsingen på riggselskapet Borr Drilling viste seg å bli en trist affære. Markedet kollapset og verdiene er barbert med mer enn 90 prosent siden børsnoteringen i 2017.

Det siste året har imidlertid Trøim reist seg, og gjennom sine investeringsselskaper Magni Partners og Drew Holdings har den London-bosatte investoren skapt milliardverdier i tørrlast gjennom de to rederiene 2020 Bulkers og nystartede Himalaya Shipping.

I slutten av oktober skrev DN at Trøims personlige verdier i de to rederiene var totalt 1,4 milliarder kroner.

Nå selger investoren seg ned i et av dem.

Selger en tredjedel

Drew Holdings, investeringsselskapet som er tilknyttet Trøim, solgte tirsdag rundt 1,55 millioner aksjer i 2020 Bulkers, ifølge en melding onsdag.

Aksjene ble solgt til en kurs på 105,75 kroner per aksje. Dermed tilsvarer det et salg for rundt 164 millioner kroner. Etter salget eier Trøims Drew Holdings rundt 2,9 millioner aksjer i 2020 Bulkers, tilsvarende 13,1 prosent av aksjene i rederiet.

Aksjeverdiene i 2020 Bulkers har steget kraftig det siste året. I 2021 alene har aksjen steget 122 prosent. Tirsdag sluttet aksjen til 109,50 kroner.

Den absolutte toppnoteringen skjedde 16. september i år. Da sto aksjen på det meste i 154 kroner.

Onsdag formiddag falt 2020 Bulkers rundt fire prosent på Oslo Børs.

Kraftig resultatøkning

Trøim startet opp 2020 Bulkers for fire år siden. Rederiet opererer i det som kalles tørrlastmarkedet, der det i hovedsak fraktes jernmalm, kull og korn. Selskapet har fått levert alle sine åtte store lasteskip som nå seiler rundt på ulike kontrakter. I tredje kvartal kunne rederiet vise til et overskudd før skatt på rundt 22 millioner dollar, en kraftig økning fra rundt fem millioner dollar året før.

I takt med høyere fraktpriser og så lønnsomhet, har utbyttene økt kraftig.

– Vi synes det er hyggelig at vi har klart å betale tilbake 38 prosent av innskutt egenkapital, allerede etter drøyt et år med hele flåten på vannet, skrev 2020 Bulkers-sjef Magnus Halvorsen i en epost til DN dagen rederiet la frem tall for tredje kvartal.

Ratene i markedet for capesizeskip, der 2020 Bulkers opererer, har steget kraftig i år og svinger voldsomt. På bunnen i februar i fjor fikk skip i dette markedet i snitt betalt 2700 dollar dagen. Nå står spotratene i 34.000 dollar dagen. På det meste, 7. november i år, var ratene oppe i 87.000 dollar dagen, ifølge analytiker Petter Haugen i ABG Sundal Collier.

Han tror på fortsatt gode tider for tørrlast.

– I våre estimater ligger vi inne med et fortsatt sterkt marked gjennom 2022 og tiltagende sterkere inn i 2023, sier analytikeren.

Tror kursen skal stige kraftig

Haugen i ABG synes utsiktene for 2020 Bulkers er særlig gode.

– De har utelukkende de største skipene og det er der vi ser størst oppside. Vi ser i størrelsesorden 30–40 prosent oppside på skipspriser og derfor har vi på 2020 Bulkers et optimistisk kursmål på 203 kroner aksjen, sier han.

Analytikeren ønsker ikke å spekulere i hvorfor Trøim har solgt.

Han mener det særlig er tre faktorer som ligger til grunn for videre opptur i tørrbulkmarkedet:

  • Lav flåtevekst, altså er det ikke på vei drøssevis av nye skip inn i markedet.
  • De siste ukene har usikkerhet rundt fallende stålproduksjon i Kina gjort seg gjeldende. Haugen og ABG tror imidlertid det er midlertidige faktorer som er årsaken til redusert stålproduksjon.
  • Vekst i resten av verdens etterspørsel etter tørrbulkvarer på vei ut av pandemien.

2020 Bulkers-sjef Halvorsen sa til DN i oktober at selskapet ikke har planer om å utvide flåten, og at det heller vil fortsette å betale ut fri kontantstrøm til aksjonærene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.