– Lavere annonseinntekter reflekterte det svakere makroøkonomiske miljøet, spesielt i våre ikke-kjernemarkeder.
Det skriver Schibsteds rubrikkselskap Adevinta i sin ferske kvartalsrapport for årets første kvartal.
Selskapet fikk en omsetning på 3,9 milliarder kroner – en oppgang fra 3,7 milliarder kroner samme kvartal i fjor. På forhånd ventet analytikerne en omsetning på omtrent fire milliarder kroner. Samtidig melder selskapet om driftskostnader på 2,6 milliarder kroner på grunn av økte personalkostnader knyttet til oppkjøpet av Ebay.
Driftsresultatet endte på 565 millioner kroner, en økning fra 12 millioner kroner fra samme kvartal i fjor. Resultat før skatt endte på 740 millioner kroner, en økning fra et tap på 300 millioner i fjor.
Ebitda endte på 1,3 milliarder kroner, mot 545 millioner kroner samme kvartal i fjor. Det var på forhånd ventet et ebtida-resultat på 1,2 milliarder kroner.
Inntektene på Adevintas rubrikkvirksomhet endte på 2,9 milliarder kroner, og vokste syv prosent på årsbasis.
Selskapet skriver i årsrapporten at det venter en omsetningsvekst på omtrent 15 prosent på mellomlang til lang basis, og en ebitda-margin på 40–50 prosent videre.
Tross resultater som slår analytikernes forventninger, har Adevinta falt 45 prosent på børs hittil i år. Ved handelsslutt mandag ble Adevinta-aksjen handlet for 64,5 kroner. Selskapet verdsettes til 75,2 milliarder kroner.
Videre melder selskapet at det bestemte seg for å forlate Hviterussland i mai i år, på grunn av den russiske invasjonen av Ukraina. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.