Det vakte oppsikt i markedet da Kjell Inge Røkke-dominerte Aker Solutions i fjor sommer spant ut de to fornybare selskapene Aker Offshore Wind og Aker Carbon Capture. Deretter er det nærmest gått slag i slag med etablering av nye selskaper og fornybare oppkjøp.

Alt er samlet i eierselskapet og selve spydspissen for satsingen, Aker Horizons, som tirsdag varsler om nok en ny satsing. Denne gangen innenfor batteriproduksjon.

Kjøper tomter for 200 mill.

Aker Narvik, et heleid selskap av Aker Horizons, har inngått en avtale med Narvik kommune om å kjøpe to tomter i Ballangsleira og Framneslia for 200 millioner kroner. Videre vil Aker Narvik skyte inn 90 millioner kroner i Narvik Batteri as, et selskap vil drive batteriproduksjon på Hergot-anlegget i Narvik. Aker Narvik vil ha en eierandel på 75 prosent.

– Vi er glade for å kunne annonsere disse investeringene og planene for et grønt industriknutepunkt i Narvik, sier Aker Horizons-sjef Kristian Røkke i en melding.

Han trekker blant annet frem den billige fornybare strømmen i nord, som ifølge selskapet gjør regionen godt egnet for utviklingen av neste generasjons kraftkrevende industri.

Aker Horizons-aksjen stiger mer enn fem prosent tirsdag ettermiddag.

Milliardinvesteringer

Også det børsnoterte konsernet Aker varsler Narvik-investeringer tirsdag. I en melding skriver Aker at det har inngått en intensjonsavtale med kraftselskapet Nordkraft om en investering på 200 millioner kroner i Nordkrafts datasenterprosjekter på Kvandal og Fjellbu Narvik. Satsingen legges inn i selskapet Narvik Data, hvor Aker vil eie 65 prosent.

– Vi har inngått flere avtaler som i sum gjør Narvik til et senter for Akers satsing på grønne industrier fremover. Det innbefatter muligheter for grønt hydrogen, batterier, grønt stål, datasenter og karbonfangst. Vi vil ta første investeringsbeslutning i løpet av første halvår neste år, sier Aker-sjef Øyvind Eriksen, som også er styreleder i Aker Horizons.

Deretter vil det ta mellom to og fire år å bygge anleggene, ifølge Eriksen. Investeringene blir store.

– Vi snakker om flere milliarder kroner. Vi hverken kan eller vil konkretisere mer enn det, sier han.

Eriksen frykter ikke umiddelbart den britiske straffetollen som rammer norske batterier gjennom handelsavtalen mellom EU og Storbritannia.

– Hvilke batterisegmenter og kundegrupper vi orienterer oss mot vil være en del av avklaringene frem mot en investeringsbeslutning. Da vil temaer som straffetoll selvfølgelig inngå i de vurderingene, sier han.

Handelsavtalen mellom EU og Storbritannia legger ti prosent toll på elbiler som eksporteres mellom EU og Storbritannia hvis batteriene er produsert et annet sted.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.