Holdingselskapet Alphabet, som eier søkemotoren Google, melder tirsdag kveld norsk tid om resultater for første kvartal.

Av den ferske rapporten går det frem at tek-giganten tjente 41,2 milliarder dollar i første kvartal. Det er en oppgang på 13 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor.

  • Driftsresultat på 7,97 milliarder dollar (6,6 mrd. dollar i 2019).
  • Inntjening per aksje på 9,87 dollar (justert).
  • Omsetning fra Google Cloud: 2,78 milliarder dollar.
  • Inntekter fra reklame på Youtube: 4,04 milliarder dollar.
  • Nettoinntekter på 6,8 milliarder dollar.

– Vi gjorde det sterkt i de første to månedene av kvartalet, men i mars opplevde vi en markant nedgang i inntekter fra markedsføring og reklame. Vi skal snu oss rundt og være enda mer fokuserte på å levere skarpere, samtidig som vi fortsetter å investere langsiktig, sier Google-finansdirektør Ruth Porat i en melding.

Ifølge CNBC står Google overfor sin største utfordring siden finanskrisen, ettersom det er høyst avhengig av reklameinntekter fra mindre aktører. Ifølge nettstedet står reklameinntektene for store deler av Googles omsetning, 84 prosent i fjor.

«Analytikere forventer at andre kvartal kommer til å bli det som er verst påvirket av korona, ettersom reklameinntektene begynte å svinne hen mot slutten av første kvartal. Derfor vil investorer følge nøye med på om selskapet i tiden fremover kommer til å gi noen finansielle utsikter for tiden fremover», skriver CNBC.

Google endte børsdagen ned rett over tre prosent, men stiger nærmere fire prosent i etterhandelen.

Ser ingen «umiddelbar» bedring

På forhånd var det ventet en omsetning på 32,6 milliarder dollar, og et driftsresultat på litt over åtte milliarder dollar, ifølge estimater innhentet av Bloomberg.

Aksjen er ned rett over syv prosent så langt i år, og stengte ned rundt tre prosent for dagen. Én aksje var ved børsslutt på Wall Street verdt 1231,59 dollar.

Ifølge CNBC var det på forhånd ventet at koronakrisen kom til å gi kortsiktige utfordringer for selskapet.

– Selv om digital markedsføring ligger an til å klare å komme seg gjennom koronakrisen, så vil ikke Alphabets bedring være umiddelbar, uttalte Mark Tepper i Strategic Wealth Partners til CNBC.

For kun andre gang i historien rapporterer selskapet også om omsetningstall for Youtube og Google Cloud. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.