Saken oppdateres.

Pausen blir innført i påvente av «en kunngjøring fra selskapet», opplyses det.

Da børspausen ble innført klokken 13.39 ble Norwegian-aksjen omsatt til kurs 0,47 kroner, en nedgang på 0,3 prosent fra gårsdagens sluttkurs.

Det kriserammede flyselskapet trenger sårt penger, og da Norwegian fikk nei til ytterligere milliardstøtte fra staten forrige uke, innkalte toppsjef Jacob Schram inn til møte med lederne om planen for å overleve. Faren for konkurs rykker nærmere fordi kassen tømmes i rekordtempo.

På møtet sa Schram at planene for «Nye Norwegian» ligger fast, ifølge kilder som er tett på den dramatiske prosessen i selskapet.

«Nye Norwegian» er en plan for hva Norwegian skal være etter koronakrisen, og ble først lagt frem av Schram da selskapet sist svevet mellom liv og død – for drøyt et halvt år siden.

Tidligere onsdag kom nyheten om at leasingselskapet Aercap har solgt ytterligere 23,8 millioner aksjer i Norwegian denne uken, tilsvarende en verdi på rundt 12 millioner kroner.

48 milliarder i irsk gjeld

Analytiker Lars-Daniel Westby i Sparebank 1 Markets sa til Finansavisen nylig at Norwegian kan innlede en konkursprosess i utlandet i løpet av denne uken. Selskapet har ikke kommentert det utspillet.

Norwegian har både før og etter siste redningsaksjon i mai i år hatt en stor del av virksomheten langt utenfor Norges grenser.

Gjennom datterselskapet Arctic Aviation Assets i Dublin i Irland – og 36 ulike eierselskaper – har Norwegian organisert finansieringen av cirka 140 små og store jetfly.

  • Norwegians irske datterselskaper eier fortsatt 44 kortdistansefly av typen Boeing 737 og 11 langdistansefly av typen Boeing 787 Dreamliner. Det er finansiert med obligasjoner, lån og eksportgarantier.
  • Via irske selskaper er det fortsatt leid inn fly fra internasjonale leasingselskaper – totalt 66 Boeing 737-fly og 26 Dreamliner-langdistansefly.

  • Alle flyene er deretter fordelt på ulike luftfartsregistre i Irland, Storbritannia, Sverige og Norge.

Selv om leasingselskaper og andre kreditorer har omgjort krav til egenkapital i år, var netto rentebærende gjeld på mer enn 48 milliarder kroner ved utgangen av september i år. Drøyt 25 milliarder kroner er leasingforpliktelser knyttet til fly i Irland.

Cirka 22 milliarder kroner er lån hos banker og finansieringsselskaper for fly Norwegian eier selv gjennom irske selskaper, og mye av denne gjelden har lånegarantier fra statlige Exim Bank i USA. Garantiene blir utbetalt om Norwegian går konkurs, og bankene har derfor ingen fordel av å redusere lån for hindre konkurs.

Kriserammet

Forrige uke fikk flyselskapet nei til ytterligere milliardstøtte fra staten, noe som betyr at Norwegian står på kanten av stupet hvis selskapet ikke får finansiert seg på annen måte i løpet av de neste månedene.

Toppsjef Jacob Schram har flere ganger sagt at det trengs en løsning i løpet av vinteren, fordi kassen tømmes i raskt tempo.

Fremover skal virksomheten være på et minimum – og bare på norsk innenriks – som følge av pengekrisen og nye smitteverntiltak sist uke. Siden mandag 9. november har Norwegian vært nødt til å kansellere nær 1500 innenriksflyvninger til og fra Oslo lufthavn alene. Dette er flyvninger som skulle funnet sted i løpet av 2020. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.