Ekteparet Harald Espedal og Anne Langeland Espedal vandret rundt på DNBs konsumkonferanse. Han som aksjeinvestor og hun som eiendomsinvestor.

De to var blant veldig få private investorer som møtte opp på konferansen. Salene var langt fra fullsatte.

– Det er interessant i seg selv at det er så få deltagere her. Det sier vel at denne sektoren ikke er så veldig populær for tiden, sier Harald Espedal.

Selv mener han varehandel fortsatt er attraktivt å investere i, og at det finnes selskaper som klarer seg veldig godt. Så finnes det dem han foreløpig holder seg langt unna.

Fristes ikke av XXL

Gjennom Espedal & Co eier Harald Espedal aksjer for 16 millioner kroner i Kid og rundt 12 millioner kroner i Europris. Det siste året har de to børsnoterte selskapene gitt en avkastning på henholdsvis 39 prosent og 26 prosent.

– De handles på rundt ti ganger inntjeningen, og de leverer store deler av inntjeningen i utbytte, så da får en høy utbytteavkastning. Begge konseptene er i stand til å vokse på bekostning av konkurrenter og varehandel generelt. Jeg synes det er attraktive ting å investere i, sier investoren, som også har brukt konferansen til å lete etter nye muligheter.

– Kan XXL lokke deg?

– Nei, det tviler jeg på. Men det er interessant å følge XXL, for det kan komme et tidspunkt der situasjonen er mer avklart. Det kan komme en mulighet, men foreløpig ser det for tidlig ut, sier han.

XXL, Kid og Europris er Oslo Børs' tre eneste detaljhandelsselskaper. Samlet har de en markedsverdi på 8,8 milliarder kroner (Europris 3,9 mrd., XXL 3,1 mrd. og Kid 1,8 mrd.).

Røde flagg

Espedal sier noe av det aller viktigste han ser etter i varehandelselskapene er at de har en velprøvd forretningsmodell og at den har fungert over tid.

– Samtidig at de har en lav kapitalbinding, har høy kapitalavkastning og er i stand til å utvide konseptet sitt. Så må det være en prising av disse aksjene hvor det ikke er altfor mye forventninger lagt inn, sier han.

– Og hva er røde flagg?

– At salgsveksten stopper, svarer investorene.

Han forklarer at man innen detaljhandel ofte har en kostnadsøkning på to til tre prosent i året. Dersom salgsveksten da stopper opp og man har problemer med å kutte kostnadene, tynnes marginene ut veldig raskt.

– En god del av det er knyttet til om en har konsepter som er utsatt for onlinekonkurranse. I tillegg må en i urolige tider ha en sterk balanse. Er balansen svak vil manøvreringskraften gå betydelig ned og du vil være mye mer utsatt som aksjonær, sier Espedal.

Detaljhandelssektoren utgjør i dag rundt syv–åtte prosent av porteføljen til investoren, som fremdeles har en god del penger plassert i selskaper i olje- og oljeleverandørindustrien.

I juni skrev DN at Espedal styrer en aksjeportefølje på rundt 400 millioner kroner.

Tror eiendom vil gå bra

Sammen med konen Anne Langeland Espedal eier Harald Espedal også flere eiendommer i Stavanger sentrum. Også der er utviklingen i varehandelen viktig.

– For kjøpesentrene er ikke utviklingen så god. For sentrum er det hakket bedre stilt, men jeg merker også der at utviklingen er svakere enn den har vært, sier Espedal.

Han er imidlertid ved godt mot, spesielt nå som markedene preges av fallende lange renter og lavere forventninger til renteøkning i Norge.

– Vi drar fortsatt nytte av en bra økonomi som driver leieprisene oppover på kontorsiden. For eiendom tror jeg det vil gå ganske bra fremover, sier investoren.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.