Underholdningsgiganten Disney la onsdag kveld norsk tid frem tall for det andre kvartalet i sitt avvikende regnskapsår.
Rapporten fra Disney kommer kun uker etter at en av konsernets store rivaler, Netflix, la frem svært skuffende tall. For første gang på over ti år måtte strømmegiganten legge frem et fall i antall abonnenter. Netflix-rapporten sendte aksjen utfor et stup den påfølgende handelsdagen, med et fall på nesten 40 prosent.
Det var derfor knyttet spenning til onsdagens tallslipp fra Disney, som med Disney Plus for alvor har kastet seg inn i strømmekampen.
Rapporten viser bedre enn ventet vekst for strømmetjenestene. Aksjen stiger over tre prosent i etterhandelen på Wall Street.
Bedre enn ventet vekst for strømmetjenestene
På forhånd var det ifølge Bloomberg ventet at rapporten ville vise 134,4 millioner Disney Plus-abonnenter ved utgangen av kvartalet, og en samlet omsetning på 20,1 milliarder dollar.
I kvartalet var det ventet at selskapet ville melde om rundt 3,6 millioner nye Disney Plus-abonnenter.
Fasiten ble 7,9 millioner nye Disney Plus-abonnenter i andre kvartal og en omsetning på 19,25 milliarder dollar.
Ved utgangen av kvartalet var det 137,7 millioner Disney Plus-abonnenter, mot 103,6 millioner ved utgangen av andre kvartal i fjor.
– Våre sterke resultater i andre kvartal viser nok en gang at vi er i en egen liga, sier Disney-sjef Bob Chapek i en pressemelding.
I tillegg til Disney Plus har selskapet også Hulu Plus. Sistnevnte strømmetjeneste vokste abonnementsbasen med ti prosent fra i fjor, og hadde ved utgangen av kvartalet 45,6 millioner abonnenter. ESPN Plus hadde på sin side 22,3 millioner abonnenter, opp fra 13,8 millioner ved utgangen av andre kvartal i fjor.
Ess i ermet
I Disneys første regnskapsmessige kvartal meldte selskapet om 11,8 millioner nye Disney Plus abonnenter, med et varsel om at veksten fremover kunne blir ujevn. Før andrekvartalstallene ble sluppet var det dessuten ventet fra analytikerhold at dette kvartalet ville bli blant de svakeste vekstmessig i år.
Selskapet har tidligere uttalt et mål om mellom 230 og 260 millioner Disney Plus-abonnenter innen 2024, et mål som ser ut til å være innen rekkevidde, het det i en analyse fra Bloomberg.
Netflix hadde til sammenligning 221,6 millioner abonnenter ved utgangen av mars.
I den samme Bloomberg-analysen ble imidlertid ytterligere lanseringer av Disney Plus i Europa, Midtøsten og Afrika trukket frem som noe som taler for sterk vekst i andre halvår. Med de verdenskjente fornøyelsesparkene har Disney dessuten et ess i ermet som de andre konkurrentene ikke har. Parkene har gjort det veldig bra de seneste kvartalene, etter hvert som flere er blitt åpnet opp etter koronanedstengninger, skriver Bloomberg.
I kvartalsrapporten går det frem at segmentet som inkluderer fornøyelsesparker, opplevelser og produkter økte markant fra i fjor.
Samlet fikk segmentet en omsetning på 6,6 milliarder dollar, mot 3,1 milliarder dollar i samme periode i fjor. Samtidig ble et tap på 406 millioner dollar i fjor snudd til et overskudd på 1,7 milliarder dollar i år.
Tallene må imidlertid tas med en klype salt, ettersom flere av fornøyelsesparkene i andre kvartal i fjor var stengt som følge av pandemien. I dette kvartalet var alle Disneys fornøyelsesparker åpne gjennom perioden.
Børsfall
Heller ikke Disney slapp unna den brede markedskollapsen da pandemien stengte ned store deler av verden i mars 2020. Flere av fornøyelsesparkene, som er svært god butikk for Disney, måtte stenges ned i lange perioder.
Likevel var det optimisme å spore for aksjen i starten av 2021. Disney Plus hadde fått ben å stå på, mens det samtidig var håp om at folk kunne returnere til parkene.
Mellom 30. oktober 2020 og 12. mars 2021 steg aksjen over 60 prosent, og nådde til slutt en topp på 197 dollar. Siden da har det gått i en mer eller mindre konstant nedtur.
Siden januar har aksjen falt rundt 30 prosent, og omsettes i dag for om lag 104 dollar. CNBC skriver at det er tvil blant investorer om selskapet klarer å opprettholde den sterke veksten for sine strømmetjenester, samt bekymringer for hvordan løpsk inflasjon vil påvirke selskapet.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.