Så langt har sommeren 2020 begynt svært gledelig for Elon Musk og Tesla. I begynnelsen av juli passerte selskapet Toyota som verdens mest verdifulle bilselskap med en markedsverdi på over 200 milliarder dollar.

Kort tid senere kunne elbilprodusenten melde om at det i andre kvartal leverte mer enn 90.000 kjøretøy, noe som var langt over Wall Streets forventninger på drøye 70.000.

Til sammenligning solgte Toyota 2,3 millioner biler i perioden januar til mars i år.

Den siste uken har Tesla steget over 40 prosent på børs, og mandag kveld norsk tid stengte aksjen til sin fjerde toppnotering på rad. Én Tesla-aksje ble ved børsslutt mandag omsatt til kurs 1371,58 dollar (12.865 kroner), noe som priser selskapet til 254,25 milliarder dollar.

Så langt i år har Tesla-aksjen steget mer enn 220 prosent. Elbilprodusenten har de siste fem handelsdagene på børs lagt til 14 milliarder dollar i markedsverdi i snitt per dag. Det er det samme som markedsverdien til General Motors, Ford og Fiat Chrysler til sammen, skriver nyhetsbyrået Bloomberg.

Analytiker fortsatt skeptisk

Det solide andrekvartalet førte til at selv analytikeren på Wall Street som er mest «bearish» på Tesla økte kursmålet på aksjen, skriver Marketwatch.

Å være «bearish» betyr at man tror at aksjen vil få en nedadgående utvikling.

Ryan Brinkman i storbanken JP Morgan har nå et kursmål på 295 dollar på Tesla-aksjen. Det er det laveste kursmålet blant 32 analytikere spurt av Factset, og over 70 prosent lavere enn nåværende kurs.

Han har hatt en undervekt-anbefaling på aksjen de siste tre årene, og begrunner den fortsatte anbefalingen med en «oppblåst verdsettelse» i tillegg til «høye forventninger fra investorer».

Å ha en anbefaling om undervekt betyr at en analytiker mener investorer bør redusere beholdningen av den aktuelle aksjen.

Turbulent første kvartal

Det er imidlertid ikke bare sommeren som har startet godt for Tesla og Musk. Tross korona har 2020 vært et godt år for elbilprodusenten. I slutten av april meldte elbilprodusenten om overskudd for tredje kvartal på rad, et første kvartal som i stor grad ble preget av korona og påfølgende smitteverntiltak.

Tesla-fabrikken i Freemont i delstaten California ble som kjent stengt av smittevernhensyn, og på førstekvartalspresentasjonen rettet Musk skyts mot «bli hjemme»-ordre.

Etter å ha kalt smitteverntiltakene i flere amerikanske delstater for udemokratiske og fascistiske, startet utskjellingen:

– Utvidelsen av «bli hjemme»-ordren eller det jeg ærlig talt vil kalle tvangsfengsling av folk i deres hjem mot alle konstitusjonelle rettigheter. Det er min mening. Det bryter mot folkets frihet på måter som er grusomme, og feil, og ikke grunnen til at folk kom til USA og bygget dette landet, sa han.

Fikk milliardbonus

I mai ble det også klart at Musk hadde oppfylt kravene til utbetaling av den første delen av Teslas bonusprogram. Det summerte seg til aksjer verdt 7,5 milliarder norske kroner.

Musk har ved flere anledninger gjort det klart at han ikke ville hente ut lønn fra selskapet, men at han har et bonusprogram på 12 trinn med ulike kriterier for å få utbetalt penger. Det første var å holde markedsverdien på Tesla over 100 milliarder dollar en viss periode.

Ifølge Business Insider har hele bonusprogrammet en verdi på 55 milliarder dollar, tilsvarende 537 milliarder norske kroner. Et annet trinn i bonusordningen involverer også at Tesla når en markedsverdi på 650 milliarder dollar. Bonusplanen ble godkjent av styret i mars 2018. Ifølge nettstedet Observer nærmer Musk seg nå andre utbetaling, som vil sikre han aksjer til en verdi av 56 milliarder dollar over ti år.

I starten av juli ble det også klart at Musk selger unna millioneiendommer i Los Angeles i California.

Avtalen dreide seg om fire av Musks eiendommer som ble lagt ut for salg i mai til en samlet pris på 62,5 millioner dollar, tilsvarende nesten 600 millioner kroner.

Selger korte shorter

Tidlig i juli lanserte elbilprodusenten en kort short til salgs på sine nettsider, med et tydelig stikk til de som sitter på short-posisjoner i selskapet. Å ha en short-posisjon innebærer at man har et veddemål om at aksjekursen skal falle.

I en Twitter-melding skrev Musk at «et begrenset antall short-shorts er tilgjengelig» i Teslas nettbutikk til pris 69.420 dollar stykket. Desimaltallene er en henvisning til en tidligere Musk-eskapade i 2018, da han gikk ut på Twitter og sa at han vurderte å ta Tesla av børs til en pris på 420 dollar per aksje.

Ifølge US News er Tesla den mest «shortede» aksjen i USA i juli. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.