Bildelprodusenten Kongsberg Automotive har steget over 100 prosent på børs siden slutten av april. Selskapet kom da med nyheten om at det ikke hadde maktet å hente penger til en kriseemisjon og avlyste generalforsamlingen, etter at aksjen hadde falt kraftig over lengre tid. Men i etterkant av den mislykkede emisjonen har aksjen pussig nok steget kraftig, og omsetningen har til tider vært skyhøy.

I 15-tiden mandag var aksjen dagens tredje mest omsatte med 174,4 millioner kroner, bak Equinor og DNB. Samtidig falt aksjen kraftig så langt på ukens første handelsdag, og var ned mer enn 15 prosent. Aksjekursen sto i 15-tiden på rundt 1,6 kroner.

En som har vært lenge på eiersiden i selskapet er radioimportør og privatinvestor Erling Neby, som gjennom sitt investeringsselskap Erling Neby as har sittet på syv millioner aksjer i selskapet. Av de oppdaterte aksjonærlistene mandag går det imidlertid frem at Neby nå har solgt samtlige syv millioner aksjer, etter å ha vært aksjonær i selskapet i rundt syv år.

– Jeg fikk vel litt panikk, sier Neby til DN.

Han forklarer:

– Det kom jo en nyhet om at de skulle hente penger i en emisjon, og da tenkte jeg at jeg fikk ta det jeg kunne få, som vel var litt over en krone. Jeg trengte cash av private grunner, men jeg bommet veldig, innrømmer Neby.

Investoren opplyser at han over en lengre tidsperiode kjøpte aksjer i selskapet til snittkurs 2,85 kroner. Aksjene ble solgt forrige mandag til litt over én krone. Det skulle tilsi at Neby tapte over 12 millioner kroner på salget.

Har tro på aksjen

Kongsberg Automotive har vært svært populær blant investorer på Børsen den siste tiden. Den siste uken er aksjen den femte mest omsatte, kun «slått» av giganter som Equinor, Telenor, DNB og Yara.

Den siste måneden er Kongsberg Automotive den 18. mest omsatte aksjen, foran blant andre Aker, DNO og Schibsted, og like bak Norwegian.

Neby sier til DN at han ikke har noen «vettug forklaring» på hva populariteten skyldes, men insisterer på at han ikke er ferdig med selskapet for alltid, selv om han nå ikke lenger er på eiersiden.

– Nå er jeg helt ute, men jeg er ikke det for alltid. Jeg har veldig tro på selskapet, som har en glitrende ledelse. Den har jo ikke noe skyld i koronakrisen, sier investoren.

Han legger til.

– Men det er helt utrolig å se interessen for aksjen. Det er vemodig å være ute, men jeg sier ikke at jeg ikke skal inn igjen.

DN har flere ganger omtalt Neby og hans investeringer på børs. I slutten av januar sa Neby at han «sitter rolig i båten» etter to svake år.

– Jeg sitter helt rolig i båten, sa Neby, mens han understreket at han ikke er spesielt aktiv i å handle kortsiktig på børsen.

Neby har tjent gode penger som importør av Tivoli-radioer, og har plassert mye av midlene i aksjemarkedet, i tillegg til investeringer i blant annet kunst.

Kraftig underskudd

Som mange andre på børsen er Kongsberg Automotive hardt rammet av koronavirusutbruddet. I første kvartal, som de la frem resultater for i slutten av april, kom det frem at selskapet fikk et resultat før skatt på minus ti millioner euro – en kraftig nedgang fra første kvartal året før da resultat før skatt endte på 19,1 millioner euro.

I kvartalet falt omsetningen fra 307 millioner euro i første kvartal 2018 til 262 millioner euro i samme periode i 2019.

En uke etter presentasjonen av resultatet for første kvartal, ble det også klart at selskapet ikke maktet å gjennomføre den nevnte emisjonen. I en børsmelding skrev selskapet at generalforsamlingen ble avlyst, og at man leter etter interesse fra alternative investorer.

– Som tidligere omtalt i innkallelsen til generalforsamlingen og andre børsmeldinger, har selskapet utforsket muligheter for å hente penger i forkant av et ventet omsetningsfall på grunn på av korona. Vi hadde betydelig interesse fra en rekke investorer, men de ønsket å få mer tid til å sette seg inn i selskapet, skrev selskapet i en børsmelding.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.