Bilrederiet Wallenius Wilhelmsen Logistics har inngått et forlik med Europakommisjonen der rederiet må betale 207 millioner euro, tilsvarende to milliarder kroner.

– Dette er en uheldig situasjon som vi veldig gjerne skulle ha vært foruten og det er med lettelse at vi ser situasjonen nå går mot en slutt, skriver kommunikasjonssjef Anna Larsson i Wallenius Wilhelmsen i en epost til DN.

Over syv år gammel etterforskning

Siden september 2012 har Europakommisjonen undersøkt angivelig konkurranseskadelig opptreden i bilfraktindustrien. Flere shippingselskaper, inkludert Wallenius Wilhelmsen Logistics as og Eukor Car Carriers, har vært involvert i etterforskningen.

Etterforskningen startet etter at japanske konkurransemyndigheter (Japan Fair Trade Comission) besøkte kontorene til Wallenius Wilhelmsen Lines som det het den gang og Eukor Car Carriers i 2012.

Deretter ble Europakommisjonen hektet på, og også amerikanske og kanadiske konkurransemyndigheter kontaktet rederiet. Den gang var Wilh. Wilhelmsen mistenkt for brudd på konkurranselovgivning relatert til mulig prissamarbeid mellom operatører og fordeling av kunder.

I fjor fusjonerte norske Wilh. Wilhelmsen og svenske Wallenius seg til Wallenius Wilhelmsen Logistics asa.

Fortsatt under etterforskning

Onsdag kom Europakommisjonen med en melding om utfallet av etterforskningen. WWL as, Eukor og fire andre rederier skal ved enkelte tilfeller ha opptrådt på en måte som ikke er i tråd med Europakommisjonens konkurranseregler.

Dermed må datterselskapene til Wallenius Wilhelmsen betale en bot på 207 millioner euro.

Etterforskningen i Japan ble avsluttet i 2013, og i USA inngikk Wallenius Wilhelmsen forlik i 2016. I dag pågår det etterforskning av bilrederiet i mindre enn en håndfull jurisdiksjoner, ifølge Larsson.

– EU var den siste store prosessen. Vi håper og forventer at de resterende skal konkludere i 2018. Vi sørger for å støtte myndighetene med alt de trenger, men bare de kjenner til sine tidsrammer og konklusjoner, skriver Larsson.

Administrerende direktør Craig Jasienski i Wallenius Wilhelmsen Logistics.
Administrerende direktør Craig Jasienski i Wallenius Wilhelmsen Logistics. (Foto: Wallenius Wilhelmsen)

Ingen effekt på regnskapet

– Mens jeg inderlig beklager utfallet, så er vi fornøyd med at Europakommisjonens etterforskning er overstått. Wallenius Wilhelmsen-gruppen står for ærlig og redelig forretningsskikk; dette er en uheldig del av vår fortid og vi må sikre at dette ikke skjer igjen, sier sjef i Wallenius Wilhelmsen, Craig Jasienski.

Rederiet har gjort avsetninger i forbindelse med utfallet av granskningen, og boten vil således ikke få en regnskapseffekt.

Tatt grep

Kommunikasjonssjef Larsson i Wallienius Wilhelmsen sier at de nå har styrket organisasjonen og igangsatt tiltak for å sikre at det samme ikke skal kunne skje igjen.

Hvordan har dere jobbet for å forsikre det?

– Etterforskningen av bilfraktindustrien startet i 2012. Selskapet tok umiddelbart grep for å styrke organisasjonen, våre retningslinjer og prosesser, for å være på linje med internasjonal konkurranselovgivning, svarer Larsson.

Hun trekker blant annet frem at selskapet har utnevnt en «global compliance officer» for å overvåke og håndtere lovgivningsmessig compliance, samt «Compliance Managers» for hver divisjon.(Vilkår)

Meretes utvalgte: Mineralsk og knusktørr hvitvin
01:07
Publisert: