– Vårt gamle lager er fullt. Dette er det verst tenkelige tidspunktet å ha for mange produkter på, sier Europris-sjef Pål Wibe på selskapets kvartalspresentasjon torsdag.

Europris har nettopp levert et underskudd før skatt på 30 millioner kroner i første kvartal. På forhånd var det ventet et underskudd på 17 millioner kroner.

Aksjemarkedet svarer med å sende Europris ned 4,5 prosent på børsen.

Fulle lagre

Inntektene steg imidlertid fra 1,20 milliarder kroner i første kvartal 2018 til 1,24 milliarder kroner i første kvartal i år – slik som ventet. Selskapet skriver at både salgene og økningen i kunder er høy.

Men kjeden er rammet av sukkeravgift og smekkfulle lagre.

  • Selskapet tar et engangstap på åtte millioner kroner som stammer fra kjøp i 2018 av produkter som er gjenstand for sukkeravgift.
  • Lagrene er fulle. Mesteparten av økningen kommer av tidlig levering av produkter til sommersesongen i kombinasjon med en sen påske. I tillegg har det også vært for store lagre i enkelte kategorier. Ekstra kostnader knyttet til containerleie, tredjepartshåndtering og ekstra bemanning beløp seg i kvartalet til 11 millioner kroner.

– Driften er ikke effektiv nå. Å løse dette vil ta tre til seks måneder, sier finansdirektør Espen Eldal under kvartalspresentasjonen.

Selskapet venter derfor ekstrakostnader på 15 millioner kroner i andre kvartal og fem-ti millioner kroner i tredje kvartal knyttet til dette.

– Knuste konkurransen

Selv om aksjemarkedet er skuffet over første kvartal, virker konsernsjef Pål Wibe ubekymret.

– Tallene for første kvartal gir ikke egentlig mening å sammenligne, ettersom vi er et sesongbasert selskap, sier han, og viser til den sene påsken.

Lyspunktet, som Wibe gjentatte ganger påpeker, er at kundeveksten er solid og at salgene øker i et ellers beintøft marked for varehandel. Europris-sjefen viser frem en side i presentasjonsmaterialet hvor det fremkommer at Europris hadde en salgsvekst på 1,3 prosent i første kvartal, mot et samlet marked som ifølge Kvarud Analyse hadde en salgsvekst på 0,3 prosent.

– Vi slo konkurransen i første kvartal, men etter påske knuste vi konkurransen, sier han.

– Markedet er tøft, men vi gjør det bedre enn noen gang. Det har aldri vært mer spennende å jobbe i varehandel enn nå. Turbulente tider gir også muligheter, sier Wibe.

Europris har planer om å åpne seks nye butikker i 2019, og ytterligere seks butikker fremover.

Begynner flytting i mai

Europris er nå i gang med å bygge ut et nytt stort hovedlager i Moss hvor de fem nåværende lagrene i Fredrikstad skal samles. Første flyttetrinn skjer i starten av mai i år, mens resten kommer året etter. Fra første halvår 2021 skal alt av distribusjon skje fra det nye lageret i Moss.

– Det viktigste i varehandel er å vokse. Og vi vokser. På kort sikt er vi påvirket av disse ekstra midlertidige kostnadene i det sentrale varelageret. På lengre sikt er vi godt posisjonert for å ta en ledende rolle ikke bare i Norge, men også i Norden, sier Wibe. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.