Facebook la frem kvartalsrapporten etter at handelen i New York stanset, men markedet hadde tatt gode resultater på forskudd. Aksjen hadde steget rundt fem prosent før fasit ble kjent.

Selskapet omsatte for 21,4 milliarder dollar i tredje kvartal. Dette tilsvarer 200 milliarder kroner og er opp fra 17,6 milliarder dollar i samme periode i fjor. Omsetningen var langt bedre enn analytikernes forventning som lå i underkant av 20 milliarder dollar, ifølge tall fra Bloomberg.

Overskudd etter skatt kom inn på 7,8 milliarder dollar, tilsvarende 74 milliarder kroner. Dette er opp fra 6,1 milliarder dollar i fjor. Selskapet hadde 1.82 milliarder daglige aktive brukere i perioden – en økning på 12 prosent siden i fjor. Månedlig når selskapet enda flere, 2,7 milliarder brukere.

– Vi har hatt et sterkt kvartal ettersom mennesker og forretninger fortsetter å bruke våre tjenester til å holde kontakten og skape økonomiske muligheter i disse vanskelige tidene, sa Facebook-sjef Mark Zuckerberg i en pressemelding torsdag.

Blandet mottagelse

I kvartalsrapporten varsler selskapet en enda sterkere omsetningsvekst i fjerde kvartal i år, drevet av økt etterspørsel i forbindelse med julehøytiden. Veksten i annonseinntekter knyttes til dreiningen mot netthandel under koronapandemien, som er selskapets viktigste vertikal.

Av utfordringer på horisonten trekker Facebook frem mulige innstramninger i målretting av annonser og innsamling av data, knyttet både til Apples nye operativsystem og til strengere lovgivning.

Mottagelsen av resultatene var blandet, og Facebook-aksjen steg, falt flere prosent i minus før den hentet seg inn svak i pluss i den førte halvtimen av etterhandelen.

Resultater fra Snapchat-eier Snap og plattformen Pinterest tidligere i oktober satte høye forventninger. Begge selskapene tjener penger i det samme digitale annonsemarkedet som Facebook.

Lite spor etter boikott

Det var ingen spor i tallene etter en internasjonal annonsørboikott fra i sommer, ledet an av selskaper som Coca-Cola, Starbucks, Adidas og Volkswagen. Kampanjen #Stophateforprofit ville presse Facebook og Mark Zuckerberg til å gjøre mer for å rydde opp grums på plattformen, men mistet raskt fremdrift. Analyser gjort av Bank of America viser at de få annonsørene som trakk seg i juli raskt var tilbake, skriver CNBC.

Her hjemme tilsluttet blant annet Bergans seg, men også disse er tilbake på plattformen og har flere reklamekampanjer gående, ifølge egen Facebook-side.

Facebook har i sin kommunikasjon lagt stor vekt på at de har tatt steg for å rydde opp på plattformen sin i forkant av valget. Senest onsdag måtte Mark Zuckerberg møte i Senatet for å forklare seg om innholdsmoderering, uten at det så ut til å dempe entusiasmen i markedet. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.