Resultatsesongen på Wall Street er i full gang, og to teknologigiganter har allerede lagt frem kvartalstall tidligere denne uken. Etter stengetid på New York-børsen onsdag var det Facebooks tur.

Slik gikk det for giganten i første kvartal:

  • Inntekter på 26,2 milliarder dollar i kvartalet, mot ventet 23,7 milliarder dollar.
  • Resultat per aksje endte på 3,3 dollar, mot ventet 2,6 dollar.

Det er annonseinntektene som er den sosiale medier-gigantens store melkeku. I fjerde kvartal i regnskapsåret 2020 endte disse inntektene på 27,2 milliarder dollar, og i første kvartal var det ifølge Variety ventet en vekst på 35 prosent.

Fasiten ble annonseinntekter på 25,4 milliarder dollar, som tilsvarer en vekst på 46 prosent fra samme kvartal i fjor. Da endte annonseinntektene på 17,4 milliarder dollar.

Antall daglige brukere i snitt i mars måned var 1,88 milliarder, en økning på åtte prosent. Ifølge CNBC var det noe lavere enn forventet. Antall aktive brukere på månedlig basis var 2,85 milliarder, en økning på ti prosent.

Facebook-aksjen stiger rundt fem prosent i etterhandelen på Wall Street.

Misnøye med Ios-oppdatering

Tidligere denne uken slapp Apple sin siste oppdatering for programvaren Ios for sine produkter. I tillegg til de vanlige oppgraderingene av podcast-appen, Apple News og Siri, var det imidlertid personvernendringene som skapte flest overskrifter.

Oppdateringen lar nemlig Ios-brukere takke nei til å bli sporet av apper, noe som kan være svært negativt for den målrettede reklamen som Facebook tjener store penger på.

Ifølge CNBC har Facebook vært bekymret for at oppdateringen begrenser deres mulighet til målrettet reklame mot Iphone-brukere.

I en pressemelding adresserer selskapet endringen.

«Vi forventer å få økt motvind når det gjelder målrettet reklame i 2021, både på grunn av regulatoriske endringer og plattform-endringer, spesielt i den siste Ios-oppdateringen. Vi forventer at det kommer til å bli en effekt i andre kvartal», skriver selskapet.

Nettoinntektene endte på 9,5 milliarder dollar, opp fra 4,9 milliarder dollar i samme kvartal i fjor.

Influenser-grep

Tidligere denne uken gikk Facebook-sjef Mark Zuckerberg ut og kunngjorde selskapets planer for hvordan det skal dra nytte av de stadig flere influenserne som bruker enten Facebook eller Instagram.

I kampen om «innholdsprodusentene» har nemlig plattformer som Snapchat og Tiktok gitt Facebook hard konkurranse, og det er potensielt store penger å hente på internettpersonlighetene. Både for kjendisene selv, men også tilretteleggerne.

Mark Zuckerberg lettet ikke nevneverdig på sløret da satsingen ble kunngjort tidligere i uken, men ifølge Forbes kan planen innebære en tilsvarende modell som hos Tiktok.

Der kan influensere få betalt i form av «tips» fra livestreamer, og selskapet har i tillegg et såkalt «Creator Fund», som er et finansieringsprogram for utvalgte influensere.

Facebook fikk tidligere i år hard kritikk da det sperret deling av nyheter i Australia.

Facebook og Apple regnes blant de såkalt FAAMG-aksjene på Wall Street, sammen med Amazon, Microsoft og Google. De fem aksjene, i tillegg til Tesla, sto for mye oppgangen på de amerikanske børsene gjennom 2020 i etterkant av koronakrakket i mars.

Så langt i år har Facebook-aksjen steget vel 14 prosent. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.