XXL-aksjen steg 4,7 prosent onsdag etter en oppgang på 2,8 prosent tirsdag.

Analytiker Preben Rasch-Olsen i Carnegie trekker frem vellykket butikkåpning i Østerrike tirsdag og gode tall for norsk detaljhandel onsdag som driverne bak oppgangen.

– Åpningen i Østerrike er med på å bringe tilliten tilbake, det ser ut som folk fortsatt vil gå i butikk. Men vi må ikke glemme at aksjen har falt en del den seneste tiden, sier han til TDN Finans.

XXL skal åpne enda en butikk i Østerrike i løpet av kort tid, og selskapet har signert kontrakt på en tredje butikk som skal åpnes i starten av 2018, ifølge Rasch-Olsen.

– De satser ganske heftig nedover i Europe og da er det håp og tro på at de skal klare å fortsette å vokse. I Østerrike har de ikke et konsept som det XXL tilbyr, og vi tror at det rom for en aktør som XXL i flere europeiske land, sier han, og legger til at han tror at XXL kan bli et av de første norske retail-konseptene som kan eksporteres utenlands.

Analytiker Hans-Marius Lee Ludvigsen i Swedbank, der analyseavdelingen fra 1. september er Kepler Cheuvreux, trekker også frem åpningen i Østerrike og detaljhandelstallene.

– Da jeg var på butikkåpningen klokken 10.00 var det fremdeles flere meter kø, og da hadde butikken vært åpen flere timer allerede. Det var en åpning som heller var over enn under forventningene, og da kan man hvert fall ikke konkludere med at ekspansjonen blir feilslått, sier han til TDN Finans.

Han legger til at mange selvsagt møtte opp på grunn av gode åpningstilbud, men slik fungerer en geografisk ekspansjon i detaljhandelen.

– Volumene er viktigere enn bruttomarginene i introduksjonsfasen, avslutter han.

Skuffet over manglende utbytte

For øvrig la Frontline onsdag frem kvartalstall som var marginalt svakere enn analytikerne ventet, og selskapet beslutte å ikke utbetale utbytte for kvartalet på grunn av negativt kvartalsresultat.

Analytiker Eirik Haavaldsen i Pareto Securities mener at onsdagens kursnedgangen først og fremst skyldes at rederiet ikke vil betale utbytte i kvartalet.

– Mange, inkludert oss, hadde nok trodd at Frontline ville betale et lite symbolsk utbytte. Det burde kanskje ikke være så overraskende, men det har kanskje vært litt forventninger, sier han til TDN Finans.

Videre trekker Haavaldsen frem at aksjen har vært litt sterk i det siste, og mener ellers at det ikke er stort annet enn lavere enn ventet utbytte å peke på.

Clarksons Platou Securities mener at rapporten i sum var nøytral med begrensede nyheter, og meglerhuset venter ikke å gjøre store estimatendringer på bakgrunn av rapporten.

Frontline-aksjen handles nå til om lag 40,7 kroner og Clarksons Platou estimerer rederiets verdijusterte egenkapital (NAV) til 38 kroner pr aksje.

«Vi er noe overrasket over at Frontline nå handles nær NAV, grunnet selskapets sterke track record og vår tro på at eiendelsverdiene har bunnet ut», skriver meglerhuset.

Frontline-aksjen falt 5,1 prosent på Oslo Børs onsdag

Harvey

Ellers fortsatte investorene, spesielt dem med oljeeksponering, å følge nøye med på situasjonen i den amerikanske delen av Mexicogulfen, hvor den tropiske stormen Harvey onsdag traff land igjen.

Ifølge Bloomberg News, indikerer kostnadsanslagene til analytikere at Harvey kan bli blant de dyreste ekstremværene i amerikansk historie. Nyhetstjenestene skriver at anslagene varierer mellom 43 milliarder dollar og opp til 100 milliarder dollar, og flere medier melder om at analytikere har oppjustert kostnadsanslagene flere ganger de seneste dagene.

Til sammenligning er de to hittil mest kostbare ekstremværene i historien orkanen Katrina (2005), som kostet 108 milliarder dollar, og orkanen Sandy (2012), som kostet 75 milliarder dollar.

Det rapporteres også om at rundt 15 prosent av den amerikanske oljeproduksjonen har blitt stanset som følge av Harvey, og at det er spesielt Eagle Ford-skiferoljeområdet i Texas som har blitt rammet. Mange analytikere anslår i tillegg at de nedstengte delene av landets oljeproduksjon vil være ute av drift i flere uker, i stor grad på grunn av reparasjoner og utbedringer av infrastruktur som vil være nødvendig for å kunne transportere oljen.

Commerzbank påpeker på sin side at det ikke bare er råoljemarkedet som rammes. Den tyske storbanken viser til Reuters-estimater om at 3,6 millioner fat i raffinerikapasitet har blitt nedstengt, tilsvarende 20 prosent av USAs totale raffinerikapasitet. Dette har ført til å sende bensinprisene opp på begge sider av Atlanterhavet, samt enkelte andre oljeprodukter, samtidig som at den reduserte etterspørselen fra raffineriene har ført til fall i oljeprisene.

Hovedindeksen på Oslo Børs steg 0,95 prosent til 730,06 poeng, omsatt for 2.996 millioner kroner.(Vilkår)