Bilfraktrederiet Gram Car Carriers vil hente 121 millioner dollar, eller ganske nøyaktig én milliard norske kroner.

Det kommer frem i en børsmelding onsdag morgen.

Med en emisjonskurs på 53 kroner per aksje verdsettes selskapet til 60 millioner dollar, eller 526 millioner kroner, før kapitalinnhentingen som er åpen frem til børsstenging på fredag.

Dermed gjør bilfraktrederiet et nytt forsøk på børsnotering på Euronext Growth markedsplassen ved Oslo Børs, etter at det 1. november i fjor ble annonsert at noteringen ble besluttet utsatt. Den gang skyldte selskapet og dets rådgivere på «de rådende forholdene i primæremisjonsmarkedet.»

Det er meglerhusene Fearnley Securities og Pareto Securities som har fått oppdraget.

Kjøper to nye fartøy

Gram Car Carriers har 16 fartøy i flåten, og vil i forbindelse med kapitalinnhentingen fullføre oppkjøpet av ytterligere to fartøy fra datterselskaper av det tyske rederiet F. Laeisz GmbH.

I bytte mot salget av fartøyene har F. Laeisz på forhånd forpliktet seg til å tegne nye aksjer i den rettede emisjonen for et beløp tilsvarende kjøpesummen, inntil 540 millioner kroner.

F. Laeisz vil dessuten ha styrerepresentasjon i selskapet og være underlagt en 12-måneders lockup avtale.

Foruten kjøpet av disse to fartøyene, vil Gram Car Carriers bruke deler av midlene fra kapitalinnhentingen til å betale tilbake gjeld.

I tillegg til F. Laeisz har fem hjørnesteinsinvestorer forpliktet seg til å tegne seg for et totalt beløp på 37,4 millioner dollar, eller 328 millioner kroner:

  • AL Maritime Holdings Pte. Ltd. - 105 millioner kroner
  • J. Lauritzen A/S - 87 millioner kroner
  • KLP Alfa Global Energy - 53 millioner kroner
  • AS Clipper - 53 millioner kroner
  • Surfside Holding AS - 30 millioner kroner

Enkelte medlemmer av selskapets ledelse og styre, samt noen eksisterende aksjonærer, har dessuten forpliktet seg til å tegne aksjer for til sammen rundt 59 millioner kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.