Like etter midnatt natt til tirsdag ble det klart at Agder-baserte Green Yard Group overtar driften av Kleven Verft i Ulsteinvik. Det nye verftet skal bli hetende Green Yard Kleven.

Men veien frem til en løsning har ikke vært plankekjøring, ifølge bostyrer Bjørn Åge Hamre hos Simonsen Vogt Wiig.

– Vi har jobbet bokstavelig talt døgnet rundt siden 3. juli, og har vært nær ved å havarere tre-fire ganger.

Vi har jobbet bokstavelig talt døgnet rundt siden 3. juli, og har vært nær ved å havarere tre-fire ganger
Bjørn Åge Hamre, bostyrer hos Simonsen Vogt Wiig

– Det har vært ekstremt for å si det mildt, men utrolig gøy å få det til, sier bostyreren tirsdag morgen.

Hamre karakteriserer forhandlingene som sammensatte da det er mange parter involvert.

– Forutsetningene i forhandlingene endrer seg underveis.

Han forteller videre at det ikke er med de nye eierne de mest krevende forhandlingene har vært, men med andre involverte parter.

Olav Arne Høydalsvik, hovedtillitsvalgt for Fellesforbundet ved verftet, forteller at de ansatte er lettet over at det har kommet en løsning, men at det fortsatt er mye som er uklart.

Rammet over 400 ansatte

Det var fredag 3. juli at verftet begjærte seg konkurs bare noen måneder etter at det ble kjøpt opp av den kroatiske verftsgruppen DIV Group.

Verftets konkurs rammet i overkant av 400 ansatte.

Fredag kveld ble det klart at 225 ansatte i datterselskapet Kleven Maritime Contracting var sikret arbeid etter at de ble kjøpt opp av det Molde-baserte industrikonsernet Langset as.

I en melding sto det at kreditorene i slutten av juni valgte å si opp låneavtaler med Kleven og stenge bankkontoene til selskapet.

Verftet har hatt det tøft de siste årene, og hadde i perioden 2015 til 2018 et samlet underskudd før skatt på 1,2 milliarder kroner.

Ifølge nett.no har Atlantic Towing Shipping kansellert kontrakten om bygging av forsyningsskip ved Kleven.

Skipet var ett av to skip som var under bygging ved Kleven da verftet gikk konkurs 3. juli.

Til nett.no vil ikke administrerende direktør Kjetil Bollestad si hvor mye verftet har fått betalt for jobben med forsyningsskipet.

Bollestad uttaler til E24 at kanselleringen ikke er ønskelig, og anslår at det betyr at mellom 60 og 70 arbeidsplasser vil gå tapt.

Hamre forteller at skroget ble kjøpt opp sammen med verftet, og at de nye eierne så snart det lar seg gjøre vil prøve å få solgt det videre som et ferdig skip.

Bollestad uttaler til Sunnmørsposten at han tror det blir et nedskalert verft i starten, men at målet er å ta verftet til nye høyder ved å få flere ben å stå på.

Han ser heller ikke for seg at Kleven vil ha like mange arbeidsplasser i starten som det de hadde før, men at de håper å vokse etterhvert, ifølge Sunnmørsposten.

I pressemeldingen står det at Green Yard Group ved siden av skipsbygging og vedlikehold ønsker å utvide virksomheten til nye forretningsområder.

Det er primært resirkulering av skip som er det nye forretningsområdet, ifølge administrerende direktør i Green Yard Group, Hans Jørgen Fedog.

I pressemeldingen som ble sendt ut etter at nyheten om verftet ble kjent kom det frem at Kjetil Bollestad blir administrerende direktør i Green Yard Kleven.

Bollestad ble i fjor ansatt i samme stilling, men trakk seg før konkursen sammen med finansdirektøren.

Veldig fornøyde

Fedog sier at de er veldig fornøyde med dette kjøpet, og at de ser frem til å ta fatt på arbeidet.

– Vi er en langsiktig investor og industribyggere.

Fedog sier videre at de skal spytte inn det som er nødvendig av kapital for verftet.

– Pengene skal vi spytte inn sammen med banker og andre finansinstitusjoner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.