I en uvanlig børsmelding lørdag, rapporterte offshoreselskapet Oceanteam om solide resultater i 2017. Et årsoverskudd på nær 12 millioner dollar og forsikringer fra toppsjef Haico Halbesma om at alle problemer skal løses i løpet av første halvår, har tilsynelatende overbevist noen investorer. Aksjen er opp oppsiktsvekkende 63 prosent på Oslo Børs mandag ved stengetid.

Som DN skrev lørdag, har selskapet innført nye verdsettelsesmetoder som løftet resultatet vesentlig. Regnskapet er ikke revidert eller godkjent av revisor, ettersom revisor KPMG fratrådte i november og selskapet enda ikke har skaffet en ny.

Det har lenge stormet rundt offshoreselskapet, som har vært styrt av far og sønn Hessel og Haico Halbesma i ti år. For snaut to uker siden fikk selskapet bot på 1,3 millioner kroner fra Oslo Børs for en rekke brudd på børsforskriften.

Sist uke besluttet Bergen tingrett å iverksette granskning i det børsnoterte selskapet etter opprør fra minoritetsaksjonærene, som mener at far og sønn Halbesma har beriket seg på bekostning av selskapet. Tingretten oppnevnte Sands-advokat Nicolai Skridshol til jobben, og påla selskapet å innbetale tre millioner kroner som sikkerhet for granskningen innen sist fredag. Det ble ikke gjort.

Granskning i gang i Oceanteam dn+

Konkurstruet

Mandag mottok Bergen tingrett en anke fra Oceanteams advokat i Grette, Jacob Bjønness-Jacobsen. Her hevdes det at situasjonen i selskapet er en helt annen enn hva som fremgikk av regnskapet som ble publisert lørdag.

«Selskapet er i en svært kritisk økonomisk stilling, som kan medføre at fullbyrdelse av et deponeringskrav på tre millioner kroner vil utløse konkurs i selskapet.»

Grette-advokaten argumenterer for at det ikke er nødvendig med så mye som tre millioner kroner til igangsetting av granskning.

Vedlagt lå en utskrift fra en konto i Oceanteam Shipping, hvor det fremgår at av én million dollar i frie midler, er kun 72.000 tilgjengelige for selskapet, idet det aller meste er sperret av selskapets hovedbankforbindelse, Sparebanken 1 SMN.

Mens selskapet tidligere har opplyst at det er satt av penger til granskning i selskapet, opplyser advokaten at disse midlene står på en sperret konto til fordel for obligasjonseierne. Disse midlene kan kun røres i forbindelse med en restrukturering, ifølge Bjønnes-Jacobsen.

Useriøst

– Lørdag sier de at skuta er snudd og har mange millioner på konto, mens dagen etter er de nesten konk. Dette er i høyeste grad useriøst. Det er som rapporter fra Nord-Korea. Far og sønn Halbesma rapporterer det de vil ettersom hvem de vil adressere. Jeg er rystet over hvordan de kan manipulere historier. Mitt inntrykk er at de konsekvent lyver, man kan ikke tro på noe av det de sier, sier Roger Nymo, som har ledet aksjonæropprøret i Oceanteam og sto bak kravet om granskning. Han tror hverken på regnskapet eller meldingen om at selskapet ikke har penger tilgjengelig.

– Det er lagt ved utskrift av en konto, men det er mange underselskaper i konsernet, som kan ha store beløp tilgjengelig. En slik utskrift beviser ingenting. Det er skremmende at to personer kan styre et børsnotert selskap som eneherskere og gjøre narr av Bergen tingrett på en slik måte, sier Nymo.

Kan ikke si

DN fikk mandag ikke kontakt med hverken Hessel eller Haico Halbesma.

Oceanteams finansdirektør, Jos van Dijk, sier til DN at selskapets stilling fremgår av notene i regnskapet som ble lagt frem lørdag.

Han viser til at det fremgår av en av regnskapsnotene at kontantbeholdningen på 7 av 7,4 millioner dollar i kontanter er utilgjengelig på en sperret konto.

Etter jul ble et datterselskap, KCI, solgt, og Haico Halbesma uttalte i en melding at inntektene skulle brukes til å bedre selskapets likviditet og til å redusere gjeld.

Finansdirektøren kan ikke svare på om salget kan gjøre det mulig å betale inn tre millioner kroner til en granskning av selskapet.

– Det kan jeg ikke si, sier van Dijk.

Han vil heller ikke uttale seg om selskapet vil kunne gå konkurs dersom selskapet må betale inn tre millioner kroner.(Vilkår)

Dette var de ulike tunnelalternativene til Stortinget
Valg av innkjøringstunnel har vært med å gjøre byggekostnadene på Stortinget flere hundre millioner dyrere.
01:15
Publisert: