Havila Kystruten har mottatt dispensasjon fra Utenriksdepartementet til å drive «Havila Capella» i seks måneder, fremgår det av en melding tirsdag morgen.
Dispensasjonen kommer som følge av sanksjonene som er rettet mot Russland etter invasjonen av Ukraina.
«Havila Capella» har ligget til kai i Bergen siden midten av april i påvente av avklaring fra Utenriksdepartementet, med den bakgrunnen at skipet er finansiert av den russiske långiveren GTLK.
Før påske uttalte kommunikasjonsansvarlig Lasse A. Vangstein til NRK at skipet var «klare til å seile», noe det nå altså kan gjøre.
Har ikke forsikring
I tirsdagens melding skriver Havila Kystruten at det skal jobbe med refinansiering og eierskifte av «Havila Capella» mens dispensasjonen er gyldig.
– Utenriksdepartementet har ikke tatt stilling til dispensasjon for forsikringsstillelse i saken og forsikringsstillelse vil kreve særskilt dispensasjon etter søknad fra forsikringsselskap, skriver Havila Kystruten i meldingen.
Selskapet skriver at det nå skal arbeide med å sikre forsikring av skipet.
– Vi håper på positiv avklaring av forsikringsdekningen slik at «Havila Capella» kan gjenoppta seiling langs kysten, heter det i meldingen.
Havila Kystruten er notert på lavterskelmarkedsplassen Euronext Growth, og er verdsatt til 985,6 millioner kroner. Aksjen stiger nesten syv prosent tirsdag.
Långiver på sanksjonsliste
Det er drøye to uker siden Havila Kystruten bekreftet at det var rammet av sanksjonene rettet mot russiske selskaper i etterkant av invasjonen i Ukraina.
I en melding 11. april skrev selskapet:
«GTLK som er eier av leasingselskapene i Hongkong og Irland som finansierer Havila Kystrutens skip er blant de sanksjonerte selskapene. Havila Kystruten legger til grunn at sanksjonene forhindrer GTLK i å gjennomføre finansieringen av selskapets skip».
Havila har en kontrakt med staten om å drive fire av til sammen elleve skip på kystruten mellom Bergen og Kirkenes.
Ifølge E24 er det snakk om fire milliarder kroner som er blitt finansiert av det russiske, statseide selskapet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.