Med friske penger om bord går Høegh-familiens verdensomspennende bilfraktrederi på børs mandag formiddag. Etter å ha invitert inn nye eiere og fått inn 1,2 milliarder kroner ble rederiet priset til rundt fire milliarder kroner, tilsvarende 21 kroner per aksje.

Etter børsåpning er aksjene blitt omsatt både ørlite grann over og under emisjonskursen på 21 kroner, og ligger utover formiddagen stabilt på dette nivået.

Höegh Autoliners, som har notert seg på Euronext Growth, kan trolig bli den siste børsnoteringen i Oslo før jul. Meglerhuset ABG Sundal Colliers norgessjef Peter Straume sa fredag at de ikke har flere noteringer i løpet før jul. Han var heller ikke kjent med andre som har det.

– Det har helt klart bremset opp, sa han.

Desember vil i så fall være den første måneden siden mars 2020, da koronapandemien satte en støkk i markedene, hvor ingen nye selskaper går på Børsen.

Skal kjøpe skip

Rederarving Leif Høegh er styreleder for Höegh Autoliners, bilskipsrederiet som han og fetteren Morten eier sammen med den danske rederigiganten A.P Möller – Maersk. I 2003 kjøpte de to Höegh-fetterne familierederiet Leif Höegh & Co. og tok det av børs. Nå er familien tilbake gjennom en børsnotering av Höegh Autoliners.

Rederiet har rundt 40 roro-skip. Roro står for «roll-on/roll-off» og er en betegnelse på skip som frakter biler, tunge anleggsmaskiner og andre kjøretøy med hjul.

Pengene fra kapitalinnhentingen vil i hovedsak bli brukt til å finansiere egenkapitalandelen av fire nye skip. Da DN snakket med Høegh i sommer sa han at kundene krever mer miljøvennlige skip.

– Det er et paradigmeskifte innen shipping. Alle aktører i verdikjeden er blitt opptatt av om man har faktiske planer for å redusere utslipp i et omfang som betyr noe i det store bildet. Konsumentene som skal kjøpe elbiler vil ikke se bilene ankomme i skip som pumper ut svart røyk, sa han.

Disse er med

Følgende fire hjørnesteinsinvestorer spyttet inn 425 millioner kroner i kapitalinnhentingen: Leif Höegh & Co, KLP, Øyvin Brøymers Intertrade Shipping og Global Value Investment. Leif Höegh & Co sto for en kvart millioner av dette og vil i utgangspunktet kontrollere 48,4 prosent av aksjene etter børsnotering.

Dersom den såkalte overtildelingsopsjonen utøves for fullt vil eierandelen være 46,5 prosent. Da vil samtidig den totale kapitalinnhentingen øke med 160 millioner kroner. Tilretteleggere kan bruke en slik opsjon dersom etterspørselen for aksjer er høy og aksjene omsettes over tilbudskursen. Formålet er å stabilisere aksjekursen.

Rett i forkant av noteringen prises Höegh Autoliners til 3,97 milliarder kroner. Dersom overtildelingsopsjonen utøves prises rederiet til 4,13 milliarder kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.