Hunter selger skipene Disen og Frigg til 96 millioner dollar skipet, mens skipene Freya og Idun selges for 95,5 millioner dollar hver. Det tilsvarer en sum på drøyt 3,8 milliarder kroner.
Arne Fredly er største aksjonær i Hunter, med snaut 29 prosent av aksjene. Sundt-familien og Arne Blystad er ellers de største aksjonærene, med henholdsvis drøyt syv og seks prosent av aksjene.
Selger fordi prisen var god
– Vi selger fordi prisen var god og at man kan kjøpe billigere tankaksjer enn det prisen indikerer. Jeg er dessuten ganske sikker på at det kommer en resesjon. Jeg tror man får en ny mulighet til å kjøpe enda billigere. Dette har vært en reise hvor hele poenget var å få ut verdier slik at det endte bra. De første som kjøpte aksjer i selskapet har inklusive utbytte fått en avkastning på 150 prosent, sier Arne Fredly til DN.
– Hva er planen for Hunter Tankers videre?
– Nå skal vi vurdere om vi skal dele ut pengene til aksjonærene eller om vi finner på noe annet, vi har en del gode ideer, som vanlig. Vi kommer uansett til å gjøre det som er best for aksjonærene.
– Hvordan opplever du tankmarkedet som investor?
– Jeg forholder meg positiv, med det forbehold at det kan ta litt tid før det blir bra igjen. Jeg har planer om å kjøpe flere tankaksjer.
Aksjen til værs
Aksjen ble pauset ved handelsstart på Oslo Børs, når handelen ble gjenåpnet steg aksjen 12 prosent på børsen.
Hunter-sjef Erik A.S. Frydendal sier de valgte å selge nå fordi prisen var attraktiv.
– Interessen for å kjøpe båter av oss har økt i det siste, så vi har hatt mange henvendelser. Men det er først i det siste at det har kommet opp på et nivå som er attraktivt.
– Hvorfor tror du dere fikk en god pris nå?
– Fordi tankmarkedet har vært veldig slapt i det siste.
Hunter har en markedsverdi på 2,1 milliarder og tapte 702.000 dollar før skatt i første kvartal. Omsetningen var 7,8 millioner dollar i kvartalet.
I samme periode året før tjente rederiet 2,6 millioner dollar før skatt av en omsetning på 12,5 millioner dollar.
Årsaken var at tankratene fortsatt er svake, ifølge rederiet, som i kvartalet oppnådde spotrater på i snitt 14.700 dollar per dag og time charter-rater på i snitt 23.850 dollar per dag.