Mot slutten av mars i år hentet Norwegian-sjef Bjørn Kjos inn 1,3 milliarder kroner i en såkalt emisjon, en kapitalutvidelse. Den var nødvendig for å oppfylle flyselskapets lånevilkår og holde selskapet på vingene.

Investorene som åpnet lommebøkene for å holde liv i lavprisdrømmen til Kjos kjøpte da aksjer i selskapet til 155 kroner stykket, en rabatt på 10 prosent fra daværende aksjekurs.

Like etter meldte den britisk-spanske British Airways-eieren International Airlines Group (IAG), seg som mulig kjøper av Norwegian, og sendte Norwegian-aksjen til himmels. Siden har det svingt rundt selskapet, men aksjen har holdt seg på de mye høyere nivåene. Onsdag er aksjen opp nesten 50 prosent sammenlignet med før bud-interessen kom, på 245 kroner onsdag.

Godbit

Mens de investorene som fikk tegne seg for nye aksjer i emisjonen, fond og store enkeltinvestorer, kunne glede seg over kursoppgangen, sto småaksjonærene igjen på perrongen. I dag er imidlertid gledesdagen for dem.

Norwegian hadde nemlig lovet å gjøre en såkalt reparasjonsemisjon, en kapitalutvidelse som rettes mot dem som ikke fikk lov til å tegne seg i hovedemisjonen. Årsaken til at man gjør en slik kapitalutvidelse, er at småaksjonærene skal kunne opprettholde sine eierandeler.

Godbiten: Aksjekursen i denne nye emisjonen ville være den samme som i den første.

Det er vanlig praksis, men innebærer at aksjene ble lagt til billigsalg. Det førte til en ellevill interesse for reparasjonsemisjonen, der det kom inn interesse for rundt 18,2 millioner aksjer, mens det bare ble lagt ut 1,3 millioner aksjer. Det betyr at det var interesse for å tegne seg for mer enn 14 ganger størrelsen på emisjonen.

Gevinst på 116 mill.

Onsdag melder Norwegian i at styret har vedtatt tildelingen i emisjonen. Baseres regnestykket på onsdagens kurs på Norwegian på Oslo Børs får de småaksjonærene som fikk aksjer nå en umiddelbar gevinst på til sammen 116 millioner kroner.

Aksjonærene må imidlertid vente noen dager til før de faktisk kan sikre seg gevinsten på aksjene. Det er formaliteter og slikt som må på plass, som gjør at aksjonærene først får overført de nye aksjene til sine verdipapirkontoer rundt 2. juli. Først 3. juli vil de dermed kunne selge dem på børsen – formodentlig fortsatt med stor gevinst.

I spill

Norwegian er i spill etter interesse fra både IAG og Lufthansa. Bjørn Kjos (71) ikke interessert i å selge selskapet han har bygget opp, men Kjos lar seg åpenbart smigre av interessen rundt selskapet han har bygget opp gjennom vel 15 år.

– Det hadde vært mindre hyggelig om ingen viste interesse for Norwegian. Jeg synes det er helt greit, så får vi konsentrere oss om å drive selskapet, sa Kjos til DN tidligere i juni.

Norwegian-styret har hyret investeringsbanken Goldman Sachs som finansielle rådgivere, og DN får vite fra flere større investorer at deres rådgivere skal ha tatt en ringerunde til noen av de største eierne for å høre hvilket prisnivå de eventuelt kan være villig til å selge for.

Kjos har uttalt til DN at han ikke kjenner til utfallet av sonderingene.

– Nei, det vet jeg ikke noe om. Jeg har ikke noen mulighet til å gå inn i det, for det er en prosess styret skal ta hånd om alene.

Det er kjent at IAG i april formidlet to forslag til bud, som begge ble avvist av Norwegian-styret. Den spanske avisen Expansion har skrevet at ett av budene har vært på 330 kroner. DN erfarer fra andre investorer at det andre budnivået var lavere.

– Det kan jeg ikke kommentere, svarte Kjos.(Vilkår)