Kinas svar på Starbucks, Luckin Coffee, har ankommet Wall Street. Aksjen debuterte i handelen 17. mai og steg 50 prosent i tidlig handel til 25 dollar aksjen, før den falt noe tilbake og endte opp rundt 20 prosent. Det skriver CNN Money.

Luckin Coffee har på kort tid tatt Kina med storm. Selskapet ble startet i oktober 2017 av gründeren Jenny Qian Zhiya og har allerede nesten 2400 kaffebarer i 28 byer. Snart kan kaffekjeden bli større enn rivalen Starbucks, siden Luckin Coffee har planer om å åpne 2.000 flere kaffebarer i landet innen utgangen av året.

Aksjen var priset til 17 dollar på åpningsdagen på Wall Street, noe som verdsetter selskapet til over fire milliarder dollar.

Mange vil nok si at Luckin Coffee har hårete ambisjoner, i og med at kinesere ikke er spesielt ivrige kaffedrikkere. Te er normalt deres favorittdrikk.

Tall fra Frost & Sullivan viser at kinesiske forbrukere bare drakk seks kopper kaffe i året i 2018, sammenlignet med 279 kaffekopper i Japan, 388 i USA og 867 kaffekopper i Tyskland.

Men Luckin Coffee håper at populariteten til Starbucks i Kina, i tillegg til at Luckin Coffee satser på å selge billigere kaffe, vil øke kaffedrikkingen i Kina kraftig i årene som kommer.

Frost & Sullivan peker på at forbrukere i Kinas naboland Taiwan og Hongkong hver drikker mer enn 200 kopper kaffe i året.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.