Meglerhuset Arctic publiserte tirsdag en ny analyse av det norske teknologi- og e-læringsselskapet Kahoot, der kursmålet for selskapets aksje kuttes fra 80 til 50 kroner. Det tilsvarer en reduksjon på 37,5 prosent.
Analysen kommer etter at Kahoot la frem tall for fjerde kvartal til blandet mottagelse forrige uke, og et voldsomt kursras der over 78 prosent av børsverdiene er borte på et drøyt år.
Arctic opprettholder kjøpsanbefaling på aksjen som tirsdag åpnet handelen på litt over 28 kroner.
«Markedets forventninger er dempet etter skuffende organisk vekst i fjor» heter det i analysen der Henriette Trondsen er hovedforfatter.
Tror dette er misforstått
For et hurtigvoksende teknologiselskap som Kahoot er det en krevende øvelse å balansere jakten på videre vekst, med behovet for inntekter.
Den ferske analysen beskriver Kahoot som attraktivt priset etter dagens aksjekurser, noe som kan skyldes at markedet ikke tror det norske selskapet vil lykkes med å nå salgsmålene for 2022, som ble gjentatt forrige uke.
Der er Arctic uenig i, ettersom inntektene både fra «gamle Kahoot» og det nyoppkjøpte, frittstående selskapet Clever fordeler seg ujevnt gjennom året. For sistnevnte faktureres omtrent to tredjedeler av inntektene i årets andre halvdel.
«Vi tror ikke de har tatt høyde for sesongvariasjoner, eller forstått Kahoot-gruppen som helhet» skriver Arctic.
I forbindelse med kvartalstallene kommenterte toppsjef og nest største eier, Eilert Hanoa, hvordan Kahoot skulle vinne markedet tillit til at målene ble nådd utover å treffe på veksten.
– Det gjelder både topp- og bunnlinjen, men også vår evne til å fortsette å investere i nye produkter og tjenester samtidig. Det er dette som over tid vil skille gode selskaper, fra mindre gode. Det er lett å booste kortsiktig vekst med støttetiltak, vi er opptatt av en fundamentalt sunn vekst over tid, sa han til DN.
2021-veksten som har skuffet markedene, kommenterte Hanoa slik:
– Bruken av Kahoot-plattformen fortsetter å øke, men som alle andre tjenester er ikke veksten lineær 100 prosent av tiden. Det er naturlig, sa han.
Venter på suksess
Forrige uke offentliggjorde Kahoot for første gang målsetninger i 2025, da selskapet vil fakturere for over en halv milliard dollar, altså 4,4 milliarder kroner. Dette er vesentlig over Arctics 2025-anslag, som er på 343 millioner dollar.
Selv om mange kjenner Kahoot som en quiz-app, har selskapet ekspandert til flere forretningsområder. Særlig for det såkalte «Home and study»-segmentet tror Arctic det blir vanskelig å nå 2025-målene uten at Kahoot får opp farten med å konvertere gratisbrukere til betalende kunder.
Et åpent spørsmål er hvordan lanseringen av Kahoot Academy går. Dette er en nettbutikk for premiuminnhold til plattformen. Med en blanding av brukerskapt og proft innhold fra partnere som Disney og Marvel, beskriver Kahoot nettbutikken som en potensielt viktig inntektskilde. Arctic ser foreløpig bort fra denne i sin analyse.
«Vi inkluderer ikke suksess med Academy før den er bevist» heter det.
Meglerhusenes kursmål på den forhenværende pandemi-vinneren Kahoot er kappet etter hvert som kursen har falt. Flere har nedjustert målene så langt i 2022. Dette inkluderer DNB Markets fra 75 til 44 kroner, Kepler Cheuvreux fra 82 til 80 kroner og Nordea Markets fra 75 til 70 kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.