Philly Shipyard har gjennom sitt amerikanske datterselskap, basert i den amerikanske havnebyen Philadelphia, vunnet en større kontrakt for å bygge fartøy for TOTE Services som igjen opererer på vegne av amerikanske myndigheter. Det fremgikk av en børsmelding onsdag forrige uke.

To fartøy er bestilt, og kontrakten åpner for enda tre. Kontrakten på de to første fartøyene er verdsatt til 630 millioner amerikanske dollar – 6,4 milliarder kroner. Dersom Philly ender med å bygge alle fem skipene vil kontrakten være verdt 1,5 milliarder dollar – over 15 milliarder kroner.

På første handelsdag etter påske svarer investorene med å sende aksjen til værs på Oslo Børs. Selskapet er opp nesten 150 prosent fra start, og kursen har dermed mer enn doblet seg fra sluttkurs onsdag forrige uke. Aksjekursen endte dagen opp opp om lag 120 prosent på rundt 90 kroner.

Philly Shipyard, som er notert på Oslo Børs, har Kjell Inge Røkke og Aker Capital som største eier i med en andel på 57.56 prosent. Selskapets markedsverdi på Oslo Børs er knappe 500 millioner kroner.

– Vi er beæret over å bli valgt av TOTE til å bygge disse sofistikerte fartøyene. Vi er takknemlige for tilliten, og for all støtten vi har fått det siste året. Å sikre denne kontrakten er en milepæl i vår strategi for å reposisjonere verftet med tanke på kommersielle prosjekter og myndighetsprosjekter, sier administrerende direktør Steinar Nerbovik i en uttalelse.

Skipene tilhører en helt ny klasse kalt «National Security Multi-Mission Vessels» som skal brukes som treningsfartøy for den amerikanske handelsflåten. De skal kunne ha 600 kadetter og instruktører om bord, ta imot rullende last (såkalt RoRo-kapasitet), frakte containere og ha landingsplass for helikopter.

Det endelige designarbeidet inngår i leveringen av de to første skipene. Dette og anskaffelser av materialer begynner umiddelbart. Byggingen av første fartøy begynner i 2021.

Philly Shipyard kan bygge skip i henhold til Jones Act – den amerikanske loven som regulerer godstrafikk mellom amerikanske havner. Den er til for å beskytte den amerikanske handelsflåten, og forlanger blant annet at skipene er bygget i USA, i tillegg til at skipet flagger amerikansk og har amerikansk mannskap.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.