Avtalen om oppkjøpet vil bli gjennomført i løpet av de neste ukene, ifølge en pressemelding fra Kleven Verft.

Administrerende direktør, Kjetil Bollestad, er glad for at de nå er i ferd med å få inn nye eiere.

– Vi har gjennom en vanskelig periode klart å levere fantastiske skip, samt beholde den høye kompetansen på verftet. Nå skal vi sammen med nye eiere tenke langsiktig og utvikle oss videre. Dette blir en ny og spennende epoke for alle Kleven-ansatte, sier administrerende direktør Kjetil Bollestad.

Dette blir en ny og spennende epoke
Kjetil Bollestad, administrerende direktør

Har tapt over en milliard

Verftskonsernet i Ulsteinvik med til sammen 450 ansatte har hatt flere tøffe år, og har ikke gått med overskudd siden 2014. Fra 2015 til og med 2018 gikk verftet med et samlet underskudd på 1240 millioner kroner før skatt.

Kleven Verft har lenge forhandlet med flere potensielle kjøpere, men har den siste tiden spisset seg inn mot DIV Group, som er et av de største industrikonsernene i Kroatia, og eier blant annet de største skipsverftet i Kroatia, Brodosplit.

Det var i juni 2018 Hurtigruten overtok som eier for å sikre leveransen av rederiets to nye ekspedisjonsskip; MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen». Hurtigruten var klare på at de ville ut så snart det siste skipet ble levert, noe som skjedde i desember i fjor.

Venter lavere byggekostnader

Tommislav Debelja er både eier og administrerende direktør i DIV Group, og er glad for å ha signert en avtale som åpner for samarbeid mellom to lange og vellykkede skipsbyggertradisjoner.

– Skipene vi bygger er et synlig og globalt gjenkjennelig produkt, men vi ønsket mer, og det er grunnen til at vi nå er begeistret for å ha koblet Kleven sammen med Brodosplit. Denne forbindelsen vil skape en positiv synergieffekt i alle segmenter av vår virksomhet, inkludert entreprenørvirksomhet og finansiering av bygging av nye skip, samt design, bygging av skrog, og spesielt å utstyre fremtidige nybygg. På grunn av denne positive synergien, forventer jeg også lavere byggekostnader og betydelig lavere kostnader for å finansiere nye prosjekter, sier Debeljak.

Kansellert oppsigelser

Kleven Verft skal fremdeles hete det samme, selv om det får nye eiere, og selskapet kommer til å fortsette som et eget selskap.

Finansdirektør i Kleven Verft, Ola Beines Fosse, forklarer at DIV Group har en balanse og egenkapital som gjør at det er mulig å finansiere nye skip.

I tillegg kommer de med nye prosjekter om kort tid, og de kommer med arbeidskapital som gjør Kleven Verft i stand til å bevare den unike kompetansen som er bygget opp de siste årene.

I september i fjor meldte selskapet at de måtte si opp opptil 100 ansatte, men denne nedbemanningen er nå kansellert, avslørte Fosse forrige uke.

I pressemeldingen fra Kleven kommer det frem av 2020 blir et travelt år.

I dag arbeider verftet med to store ombyggingskontrakter, et trålfartøy for Nordnes Gruppen og en lekter for Boa Barges. Begge skal leveres i år.

I tillegg kommer det betydelige leveranser til fire ombyggingsprosjekter fra Hurtigruten i 2020 og 2021, og det vil komme arbeid gjennom verftets nye kroatiske eiere. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.