Den siste uken har det vært jobbet intenst for å sikre videre drift av det tradisjonsrike Kleven Verft i Ulstein.

Bostyrer, Bjørn Åge Hamre i Simonsen Vogt Wiig, fortalte torsdag at det begynner å tilspisse seg, og at det som gjensto var avgjørende for å se hvorvidt det var mulig å få til videre drift.

Samtidig har han hele tiden understreket at ingenting er på plass før alt er på plass.

Fredag kveld opplyser Hamre til DN at de har landet en avtale som sikrer arbeid for 225 ansatte i datterselskapet Kleven Maritim Contracting fra mandag. Det Molde-baserte industrikonsernet Langset AS har kjøpt Kleven Maritim Contracting, sier Hamre.

– Det har vært en thriller av en uke, og det er en del utfordringer som er igjen, sier Hamre.

Han forteller at de har sittet tolv til fjorten timer i strekk i fem dager, med ulike involverte parter.

Nye eiere av vertfet og Kleven Maritime Technology er derimot ikke på plass enda, og han sier det ikke vil komme en løsning i kveld.

– Vi jobber fortsatt med å lande nye eiere. Tiden vil vise hvor vi lander der, om vi i det hele tatt lander. Det er utfordrende. Vi er på overtid allerede, sier Hamre.

– Vi er på ingen måte ferdig.

– Er det mange interessenter?

– Ja, vi har noen konkrete, men ikke alle brikkene er på plass. Jeg kan ikke gå inn på detaljer. Utfallet er fortsatt uavklart.

De skal fortsette forhandlingene gjennom helgen, sier han.

To prosjekter er viktige brikker

Det overordnede målet har ifølge Hamre hele tiden vært å sikre videre drift for verftet.

– Dette vil sikre arbeidsplasser og kunne gi en bedre løsning for kreditorene.

Bostyreren sa tirsdag at de jobbet med flere konkrete «leads», altså mulige løsninger.

Hamre har tidligere uttalt at tiden til boet er begrenset, uten at han har villet gå nærmere inn på hvor lang tid det er snakk om.

Tidligere i uken informerte bostyreren om at boets arbeidskapital er ikke-eksisterende, noe som betydde at de var avhengige av hjelp fra flere parter for å få til en løsning for videre drift.

Verftet har hatt to pågående prosjekter: Bygging av en supplybåt som de overtok byggingen av fra Havyard, samt ombyggingen av en tråler.

Hamre uttalte tidligere denne uken at videreføring av disse prosjektene nok er en viktig brikke i å få til en løsning for videre drift.

400 ansatte

Verftets konkurs rammet i overkant av 400 ansatte.

Det var forrige fredag at verftet begjærte seg konkurs bare noen måneder etter at det ble kjøpt opp av den kroatiske verftsgruppen DIV Group.

– Vi har arbeidet hardt for å finne løsninger, og sammen med de ansatte gjorde vi vårt beste, men lyktes ikke, opplyste toppsjef Tomislav Debeljak i DIV Group.

I en melding sto det at kreditorene i slutten av juni valgte å si opp låneavtaler med Kleven og stenge bankkontoene til selskapet.

Tøffe år

Verftet har hatt det tøft de siste årene, og hadde i perioden 2015 til 2018 et samlet underskudd før skatt på 1,2 milliarder kroner. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.