Kleven Verft har lange røtter i Ulsteinvik på Sunnmøre, men de siste fem årene har den økonomiske utviklingen vært spesielt krevende.

Fredag formiddag var det – i hvert fall foreløpig – over. Den kroatiske vertsgruppen DIV Group – som kjøpte verftet i januar i år – har sendt en konkursbegjæring.

Toppsjef Tomislav Debeljak i DIV Group er i Norge og sier det er svært beklagelig at de ikke fant en løsning. Konkursen rammer cirka 400 ansatte.

– Vi har arbeidet hardt for å finne løsninger, og sammen med de ansatte gjorde vi vårt beste, men lyktes ikke, sier Debeljak.

I en melding står det at kreditorene i slutten av juni valgte å si opp låneavtaler med Kleven og stenge bankkontoene til selskapet.

Advokat Knut Ro: Dette er definisjonen på en konkurs
Dette skjer når et selskap går konkurs.
03:20
Publisert:

Hurtigruten: Rammes ikke

De siste årene har vært tøffe for Kleven Verft i Ulstein som i perioden 2015 til 2018 hadde et samlet underskudd før skatt på 1,2 milliarder kroner. I denne perioden var det både tap i forbindelse med bygging av skip til offshore, samt bygging av to ekspedisjonsskip for Hurtigruten, som skapte problemer.

De økonomiske problemene endte med at Kleven Verft i 2017 ble overtatt av Hurtigruten og flere av rederiets eiere – blant andre hotellinvestor Petter A. Stordalen – som hovedeiere. I 2018 ble verftet overtatt av Hurtigruten alene. På tampen av fjoråret ble det siste hurtigruteskipet MS «Fridtjof Nansen» overlevert rederiet. I januar i år ble verftet solgt til DIV Group.

Hurtigrutens finansdirektør Torleif Ernstsen sier det ikke blir rammet økonomisk av konkursen i dag.

– Hurtigruten solgte Kleven verft i januar i år, og de nye eierne overtok i mars. Alt som knytter seg til garantier på våre skip, ligger i selskapet KVE Holding, som fortsatt er eid av Hurtigruten, sier Ernstsen.

– Hva tenker dere om at verftet må gi opp etter noen måneder med ny eier?

– Det har vi ikke noen kommentar til, sier Ernstsen.

I januar uttalte DIV-sjef Debeljak at han hadde stor tro på å koble sammen Kleven verft og det nye søsterverftet Brodosplit, og at han forventet lavere byggekostnader og betydelig lavere kostnader for å finansiere nye prosjekter.

Konsernet er et av de største i Kroatia, og er eier av Brodosplit, det største skipsverftet i Kroatia.

Offshoreskip er fanget

Kleven har siden februar jobbet på et offshoreskip overført fra et annet Sunnmøre-verft, Havyard Group, som igjen er eid av familien Sævik i Fosnavåg på Sunnmøre. Skipet skal leveres kanadiske Atlantic Towing, men er ikke ferdig.

Havyard-sjef Gunnar Larsen sier det ikke uten videre kan ta skipet tilbake.

– Kontrakten med rederiet er i helhet overført fra Havyard til Kleven, og det må bli en sak mellom konkursboet og rederiet.

– Ønsker dere å ta over skipet igjen?

– Ingenting er umulig. Det må i så fall komme gjennom en henvendelse, sier Larsen.

Havyard har også slitt med økonomiske problemer, og Larsen holder åpent om flere verft på Sunnmøre kan slås sammen.

– I situasjon som vi og bransjen står i, ser vi på alle muligheter.

DIV-sjef Tomislav Debeljak møtte presse og ansatte på et møte fredag formiddag.

Ifølge lokalavisen Vikebladet har han følgende kommentar:

– En konkurs trenger ikke å være negativt. Det kan være en ny start, og DIV Group vil dekke alle være forpliktelser, sier han.

Ifølge avisen trengs det mellom 30 og 50 millioner euro for å redde verftet, og DIV Group skal på kort tid ha tapt i størrelsesorden 10 millioner euro.

Kontoer frosset

Fredag forrige uke kom de første meldingene om at selskapet var i vanskeligheter. Da mottok kreditorer, samarbeidspartnere og kunder en epost fra Debeljak hvor de fikk vite at tre långivere hadde terminert avtalene sine med verftet, ifølge Nett.no, som omtalte saken først.

Dette førte igjen til at alle kontoene til selskapet med datterselskaper ble fryst, ifølge NRK.

Tomislav Debeljak, sjef i DIV Group, har sagt at banken som forhandler med långiverne er Sparebank 1 SMN, og at de andre långiverne som også har terminert sine avtaler har stilt seg bak deres rygg. Dermed er det deres advokater som først og fremst må forhandles med for å komme frem til en løsning, ifølge Vikebladet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.