Norwegians gründer og tidligere toppsjef Bjørn Kjos (73) dukket uventet opp på selskapets hovedkvarter før en pressekonferanse mandag.

Få timer tidligere ble det kjent at selskapet har støtte hos aksjonærene til en redningsplan.

– Dette er jeg veldig glad for på vegne av alle medarbeiderne i Norwegian. Dette er en veldig god dag, sier Kjos.

– Har du gitt innspill til ledelsen de siste dagene?

– Ledelsen har gjort en fantastisk jobb, så dette håndterer de mye bedre enn jeg kunne ha gjort.

Med et overveldende flertall stemte eierne for å hente inn i ferske penger, og å omgjøre milliardgjeld til nye aksjer.

Har kjøpt aksjer igjen

Bjørn Kjos var med da flyselskapet Norwegian ble etablert som regionalt flyselskap i 1993, og har vært toppsjef var toppsjef fra 2002 til han gikk av i fjor sommer. Kjos forteller at selv har kjøpt seg opp i selskapet den siste tiden.

For noen uker siden sa hans makker Bjørn H. Kise at alle aksjene i Norwegian var solgt unna.

– Jeg kan bekrefte at HBK har solgt alle sine aksjer i Norwegian, sa Kise da.

Nå er Kjos og Kise åpenbart tilbake.

– Hvor mye aksjer eier dere gjennom HBK?

– Vi er opp noe, men når vi er under flaggepliktene, så forblir det internt hvor mye aksjer vi har, og hvor mye vi vil sitte på, sier Kjos.

Hvis en aksjonær har under fem prosent av aksjene, trenger det ikke å melde aksjebeholdningen til Oslo Børs i en egen flaggemelding.

– Blir du med i emisjonen som kommer nå?

– Jeg har veldig stor tro på emisjonen. Vi får vente og se, men det er en veldig stor sannsynlighet for det, sier Kjos.

– Så du blir med som aksjonær videre?

– Det får vi ta stilling til når vi ser hva som kommer. Men jeg har stor tro på det, sier han.

Innrømmer for stor risiko

Han reflekterer på et spørsmål om han selv har bidratt til for høyt gjeldsnivå i selskapet.

– Jeg skulle gjerne ha tatt skylden både for Max-flyene (en ny flytype som er parkert, red.anm.) og Covid-19, men det er litt vanskelig å gjøre, sier Kjos, og legger til:

– I 2012 og 2013 burde vi kanskje ikke ha kjøpt et eneste fly. Da viruset brøt ut i Kina, burde vi ha vært føre var.

I 2012 og 2013 burde vi kanskje ikke ha kjøpt et eneste fly
Bjørn Kjos, Norwegians gründer og tidligere toppsjef

I 2012 la Norwegian inn en gigantordre på 222 nye fly fra fabrikkene Airbus og Boeing.

– Har Norwegian tatt for stor operasjonell risiko ved bare å satse på helt nye flymodeller?

– Ja, det kan du si. Vi burde ha forutsatt motorproblemene, som startet med Airbus-flyene, faktisk. Så kom Dreamliner-problemer med hyppige motorproblemer. Så kom Max-problemene, og så Covid-19. Så vi kan ikke si vi har hatt flaksen med oss på denne ferden, da.

Seks måneder? To år?

– Hva har du bidratt med i dag?

– Jeg er bare en vanlig aksjonær, jeg. Jeg har prøvd å oppmuntre dem.

– Kommer din makker i HBK Holding – Bjørn H. Kise – til å fortsette å sitte i valgkomiteen?

– Det må du nesten spørre aksjonærene om. Han sitter der i dag, vet jeg.

– Har Norwegian nå nok penger til å komme seg helskinnet gjennom koronakrisen?

– Varer krisen i ett år, to år eller seks måneder? Det er svaret på det. Norwegian er bedre sikret nå enn mange andre, men hvis ikke statene bidrar til å redde flyselskaper, blir det veldig få igjen, sier Kjos til DN.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.