Verdens største gasstradere flokker til for å sikre seg skip som kan transportere flytende naturgass, forkortet til lng etter det engelske uttrykket «liquified natural gas», før vinteren.

Financial Times skriver fredag at lng-skipseiere og meglere melder om at et uvanlig tidlig rush fra store europeiske og asiatiske energiselskaper som vil sikre seg nok shippingkapasitet for å transportere flytende gass i vinterhøysesongen.

Høye rater

De globale energimarkedene er snudd på hodet etter Russlands invasjon av Ukraina, og påfølgende sanksjoner. Russland er Europas viktigste leverandør av gass. Landet har tidligere stanset leveranser til Polen, Finland, Nederland og Bulgaria, og nå senest Danmark fordi landet ikke vil betale i rubler.

Europas utfordring er at det ikke er flust av lng-terminaler på kontinentet, men flere land har i det siste inngått avtaler om kjøp eller leie av terminaler. Storimportør Tyskland har også startet byggingen av sin første flytende lng-terminal.

Ifølge Financial Times ligger ratene for et lng-skip nær sine høyeste nivåer på et tiår, rundt 120.000 dollar per dag, og viser til skipsanalysefirmaet Clarksons Platou Securities.

Skipseiere sier ifølge avisen at franske Total har vært særlig aktive i å finne lng-skip som kan leies i tre til fem år, som er en lengre periode enn normalt. Total ønsker ikke å kommentere markedsrykter, skriver FT.

Opptur på børs

På Børsen har man sett den høye etterspørselen gi utslag i aksjekursene til gassfraktrederiene.

På Oslo Børs har John Fredriksens gassrederi Flex lng virkelig skutt fart. Så langt i år er aksjen opp rundt 45 prosent. Går man et helt år tilbake er aksjen opp rundt 140 prosent.

Golar LNG, der forretningsmannen Tor Olav Trøim er blant aksjonærene, har steget mer enn 110 prosent på børs hittil i år. Rederiet inngikk nylig to avtaler med italienske Snam om salg av skipene Golar Arctic og Golar Tundra. Skipene skal fungere som lng-mottaksterminaler henholdsvis på Sardinia og sentrale-nordlige Italia.

Et annet John Fredriksen-dominert rederi, Avance Gas som frakter flytende petroleumsgass (lpg), har steget 66 prosent hittil i år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.