Norwegians datterselskap Arctic Aviation Assets har inngått en avtale om salg av fem Airbus 320neo. De fem flyene er for øyeblikket leid ut og opereres derfor ikke av Norwegian.
Det står ikke opplyst om salgspris i meldingen fra Norwegian, men selskapet skriver at transaksjonen ventes å øke likviditeten til Norwegian med 62 millioner dollar, tilsvarende 516 millioner kroner, etter tilbakebetaling av gjeld.
«Det trenger de»
– Tatt høyde for at de skal betale ned noe av gjelden sin så blir de sittende igjen med en del kroner som de legger inn i egenkapital. Det trenger de når de går inn i disse to tunge kvartalene, sier analytiker Hans Jørgen Elnæs i rådgivningsselskapet Winair, som sikter til vintersesongen Norwegian og andre flyselskaper nå flyr inn i.
Selv skriver Norwegian at salget vil ha positiv effekt på egenkapitalen og at provenyet vil bli brukt til å betale tilbake gjeld og til å øke selskapets likviditet.
Kan selge 140
Tidligere i år varslet Norwegian-sjef Bjørn Kjos at selskapet kunne selge inntil 140 fly. Både investorer og analytikere har ventet på at Norwegian skal annonsere salg av fly for å redusere gjelden og øke egenkapitalen som lenge har vært under stort press. Norwegian hentet mot slutten av mars 1,3 milliarder kroner for å oppfylle selskapets lånevilkår som sier at selskapet må ha en bokført egenkapital på minst 1,5 milliarder kroner.
I sommer solgte Norwegian seks fly, og forrige uke solgte det ytterligere to fly. Siste salg ville øke likviditeten med 23 millioner dollar, ifølge selskapet. Med fredagens flysalg betyr det at Norwegian nå har solgt 13 av de inntil 140 flyene det kan selge.
Elnæs tror ikke Norwegian er ferdig med flysalg for i år.
– Jeg tror det jobbes på høyt spreng i Dublin der Arctic Aviation sitter. Det er de som forvalter flyflåten til Norwegian. Jeg føler meg ganske sikker på at de kommer med flere nyheter før året er omme, sier han.
«Flinke til å forhandle»
Elnæs tror Norwegian ligger godt i rute for å selge en del av flyflåten sin for å redusere gjeldsgraden. Han sier at analytikerne har vært usikre på hvor mye Norwegian får i fortjeneste per solgte fly i og med at heller ikke de vet mye om hva flyene blir solgt for. Men han mener Norwegian har et godt rykte på seg for å forhandle frem gode priser.
– Norwegian har vært flinke til å forhandle gode avtaler. Det vet markedet også. Nå har de i hvert fall klart å kapitalisere over 500 millioner kroner og det tror jeg kommer godt med når vinteren og første kvartal setter inn, sier Elnæs.
Han sier at det er masse fly på markedet, men at etterspørselen også er ganske stor. Spesielt i Asia.
– Det er behov for fly, sier han.
I forhandlinger
Norwegian leverte forrige uke et milliardoverskudd som ventet for tredje kvartal etter høysesong i sommeren. Mange meglerhus har likevel regnet med at Norwegian vil få et underskudd før skatt i år.
Under presentasjonen for tredje kvartal la Norwegian-ledelsen frem en plan som fikk aksjen til å fly samme dag. Norwegian skal ha kommet langt i forhandlinger om å skille en stor del av flyene ut i et eget selskap det kan eie sammen med én annen stor aktør.
Ifølge kilder med kjennskap til saken som Bloomberg News hadde snakket med, kan et slikt samarbeid gi Norwegian åtte milliarder kroner i ny egenkapital.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.