Oslo Børs steg videre til nok en ny toppnotering torsdag. Norwegian Air Shuttle-aksjen steg kraftig etter at konsernsjef Bjørn Kjos kjøpte flere aksjer i flyselskapet.
Helt konkret var det selskapet HBK Holding, der Kjos er største aksjonær, som kjøpte 803.000 Norwegian-aksjer til 240 kroner etter Oslo Børs stengte onsdag. Det var rundt tolv prosent høyere enn sluttkursen.
Investorene tolker åpenbart Kjos-kjøpet som gode nyheter.
- Dette vitner om at ting tilsynelatende begynner å gå bedre, sier Carnegie-analytiker Preben Rasch-Olsen til TDN Finans.
Analytikeren oppfatter det som at Bjørn Kjos genuint tror på oppgang i aksjekursen og derfor ønsker større eksponering. Samtidig er Norwegian blant de mest shortede aksjene på Oslo Børs.
- Så vidt jeg vet er rundt åtte prosent av de aksjene som er shortet lånt ut av Kjos selv, så han kunne gjort dette veldig mye billigere ved å bare tilbakekalle de aksjene, sier Rasch-Olsen.
Carnegie er positiv til Norwegian og har et kursmål på 270 kroner. Rasch-Olsen minner samtidig om at det er svært høy risiko i aksjen, som er tungt gearet både operasjonelt og finansielt. Han tror imidlertid ikke det er behov for å hente mer penger dersom dagens utvikling fortsetter.
- Hvis det skulle være aktuelt med en emisjon så tror jeg ikke de hadde brukt penger på å kjøpe seg opp nå i forkant, sier han.
Norwegian Air Shuttle-aksjen steg 8,9 prosent til 233 kroner, omsatt for 749 millioner kroner.
Ellers på Oslo Børs var det generelt en del fokus på riggbransjen, og spesifikt Seadrill, som har igangsatt en Chapter 11-prosess i USA for å gjennomføre den nødvendige restruktureringen av selskapet.
Mye av fokuset er nå på spillet som foregår bak kulissene i Seadrill og de andre store riggselskapene for å posisjonere seg best mulig for innhentingen i riggmarkedet, når enn det skulle skje.
En av aktørene som posisjonerer seg er det Tor Olav Trøim-støttede jackup-selskapet Borr Drilling, som på kort tid har fått tolv rigger, i tillegg til fem nybygg i bestilling. Selskapet legger ikke skjul på at det å bygge verdens ledende riggselskap, og i et relativt sjeldent besøk hos meglerhuset Evercore i New York, forteller Borr-styrelederen Trøim om hans ambisjoner for riggsatsningen.
I et notat skriver Evercore-analytikerne at et av Trøims hovedpoenger er at timing betyr alt når man skal bygge et markedsledende selskap fra ingenting.
«Oppstarten av Borr Drilling forklares av flere faktorer, men Tor mener at timingen ikke kunne vært bedre for å etablere en markedsleder inne jackup-rigger. Han påpeker at flere etablerte offshorespillere kjemper for førsteposisjonen innen dypvann (det vil si Transocean, Ensco og Diamond Offshore), men denne dynamikken har i stor grad glimtet med sitt fravær i jackup-segmentet», heter det i notatet fra Evercore.
Evercore-analytikerne påpeker at både Diamond Offshores og Transoceans markedsposisjoner ble bygget opp under bransjenedturer på 80- og 90-tallet, og at det derfor kan argumenteres godt for at denne innfallsvinkelen har fungert godt tidligere.
Trøim forklarer videre at målet til Borr er å støvsuge riggmarkedet for alle de beste riggene før konkurrentene, og opplyser at Borr har sett på rundt 25 rigger fra verft i Singapore som gode muligheter. I tillegg har Borr også sett på rundt 40 i Kina, og at det også er flere gode muligheter her, på tross av at flere av disse nybyggene er forpliktet til aktører i Midtøsten
Borr Drilling-aksjen steg 1,3 prosent til 30,50 kroner torsdag.
Hovedindeksen på Oslo Børs steg 0,17 prosent til 762,71 poeng, omsatt for 3.581 millioner kroner.(Vilkår)