Nel-aksjen er en av de aller heteste aksjen på børs for tiden – ofte mer omsatt enn tungvektere som Equinor og DNB.

Hydrogenselskapet har landet en rekke kontrakter over hele verden den siste tiden, og selv om selskapet fortsatt har til gode å tjene penger, virker investorene helt forelsket i selskapet.

Hittil i år er aksjen opp 80 prosent.

Luksuriøs aksjegave

Da investor Øystein Stray Spetalen solgte seg helt ut av Nel for litt over to år siden, benyttet Nel-sjef Jon André Løkke anledningen til å kjøpe aksjer. Ikke til seg selv, men til barna. Løkke kjøpte 42.500 aksjer til hver av sine to tenåringsbarn til kurs 2,32 kroner.

DNs børskommentator Thor Christian Jensen skrev i en børskommentar den samme dagen at Løkke var i full gang med brannslukking og kalte det på daværende tidspunkt «på grensen til barnemishandling å prakke på to uskyldige tenåringsbarn NEL-aksjer».

I dag kan de to barna være glade for at pappa prakket på dem aksjer. Siden aksjekjøpet har Nel nemlig steget 270 prosent på børs og verdiene er mer enn tredoblet. Nå har Nel-sjefens barn en samlet papirgevinst på 500.000 kroner. Torsdag er aksjene verdt 700.000 kroner.

Løkke sier til DN at han ikke ønsker å kommentere privatøkonomi. Han ønsker heller ikke å gå i rette med DNs børskommentator.

– Vi har fått god medvind

Nel-sjefen snakker derimot med glede om selskapet han leder.

– Vi har lykkes med å lande ganske mange spennende kontrakter og det har vært veldig hyggelig. Vi har fått god medvind på en del av jobben som er gjort kommersielt og fått timet noen av de mest spennende kontraktene som har vært i bransjen den siste tiden, sier han.

Blant de siste avtalene er:

  • En ordre fra Shell for levering av ytterligere to hydrogenfyllestasjoner for store el-hydrogenlastebiler. Ordren inngår i en tidligere annonsert rammeavtale mellom Nel og Shell.
  • To ordre for seks hydrogenfyllestasjoner i Sør-Korea. Verdiene på ordrene er totalt åtte millioner euro, rundt 78 millioner kroner.
  • En kontrakt med London Bus Services for en fyllestasjonsløsning som skal kunne gi drivstoff til 20 hydrogenbusser i London. Kontrakten har en verdi på 2,5 millioner euro, og inkluderer en ti års vedlikeholdskontrakt.

– Bare «icing on the cake» for oss

Nel leverer fyllestasjoner, men også såkalte elektrolysører som bruker strøm til å skille ut hydrogen fra vann. Elektrolysørene er etterspurt i store deler av verden og leveres både til industrien og til transportvirksomhet.

Fyllestasjonene går til mer spesifikke markeder.

– Det er helt åpenbart mye interesse for hydrogentransport innen bil i Sør-Korea, men så skjer det en god del på buss i Europa, i tillegg til tungtransport. USA har vært vårt viktigste marked det siste året, der vil det også fortsette å skje mye innen flere former for transport. Vi ser også at maritim sektor begynner å fatte mer interesse for hydrogen, sier Jon André Løkke.

Til de som tror hydrogen suksess avhenger av om man klarer å utkonkurrere elbil, har toppsjefen følgende å si:

– Det er bare «icing on the cake». Om hydrogenbil blir fremtiden eller ikke, er ikke avgjørende for oss. Men vi tror bestemt at det kommer til å bli en eller annen form for kombinasjon av batterielektrisk og hydrogenelektrisk også på persontransport.

Tapte 53 mill. i første kvartal

Nel er foreløpig ikke lønnsomme. I første kvartal leverte selskapet et resultat før skatt på minus 53 millioner kroner av en omsetning på 122 millioner kroner. I første kvartal i 2018 var resultat før skatt minus 33 millioner kroner av en omsetning på 113 millioner kroner.

– Når venter dere å bli lønnsomme?

– Vi har selvfølgelig detaljerte planer for alle mulige scenarioer, men vi har valgt ikke å guide på det. Det er rett og slett fordi vi innimellom ser at planer endrer seg, og da er det ikke alltid at de som eventuelt konfronterer deg husker hvilke forutsetninger som lå til grunn for det du guidet på, sier Løkke.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.