Aksjen til hydrogenselskapet Nel, som la frem kvartalstall tidligere i dag, åpnet ned noen prosent, men så begynte stupet. Rundt kl. 11 var Nel-aksjen ned 13 prosent. Det betyr at markedsverdien til selskapet har falt med rundt seks milliarder bare siden børsåpning i morges.

Nel-aksjen er den desidert mest omsatte aksjen på Børsen så langt torsdag.

– Uansett om man er et «grønt» eller «brunt» selskap så må man levere en topplinje og fortjeneste over tid. Generelt er den «grønne» sektoren på Oslo Børs priset på den optimistiske siden. Det er ikke urimelig at det er en viss grønn anger, sier analysesjef Pål Ringholm i Sparebank 1 Markets.

Torsdag åpnet hovedindeksen Oslo Børs nærmest flatt, men faller nesten én prosent ut på formiddagen. Flere andre «grønne» aksjer peker nedover.

Grønt fall

Hydrogenselskapet Everfuel, der Nel har en eierandel, faller rundt tre prosent.

Da DN omtalte Øystein Stray Spetalens Saga Pures resultater tidligere denne uken ble det klart at selskapet hadde realisert investeringen i Everfuel, til en gevinst på 260 millioner kroner.

Faller gjør også et annet hydrogenselskap – Hydrogenpro – som er ned over tre prosent. Plastgjenvinningselskapet Quantafuel faller nesten fem prosent, mens konkurrenten Pryme, som ble notert tidligere denne uken, er opp 0,4 prosent.

Akers grønne satsinger Aker Offshore Wind og Aker Carbon Capture faller henholdsvis fem og fire prosent, mens eierselskapet Aker Horizons er opp to prosent etter å ha annonsert en større avtale med Yara og Statkraft. Teco 2030, som tidligere denne uken annonserte planer om en stor hydrogenbrenselscelle-fabrikk, faller over ti prosent.

Tror boblen sprekker

Analysesjef Ringholm mener det er ett spørsmål som er viktig å stille seg som investor i grønne aksjer.

– Hvordan pleier det å gå med prising av aksjer der det er politiske motiver som påvirker aktivaklasser?, spør Ringholm.

Han trekker blant annet frem det som blir omtalt som «Railway Mania» i Storbritannia på 1800-tallet. På den tiden var det stor iver etter å bygge jernbaner, og mange ville ha en bit av selskapene som skulle gjøre jobben. Det førte til at investorene kastet seg over jernbane-aksjene og sendte kursene opp, før det etter hvert kollapset.

Sammenligningen i dag er hvordan regjeringen her hjemme den siste tiden har giret opp satsingen på blant annet hydrogenproduksjon.

– Når man er i perioder der myndighetene bruker et sett av virkemidler, så får man priser som går høyt, men som skal ned igjen, sier Ringholm.

Han mener den grønne boblen kommer til å sprekke, men vil ikke si noe om han tror det blir i år eller neste år.

Pål Ringholm, analysesjef i Sparebank 1 Markets.
Pål Ringholm, analysesjef i Sparebank 1 Markets. (Foto: Mikaela Berg)

Utfordringer for Nel

Hydrogenselskapet Nel la frem resultater for fjerde kvartal og helåret 2020 torsdag morgen. Av den ferske rapporten går det frem at selskapet fikk driftsinntekter på 229 millioner kroner.

Driftsresultatet endte på minus 139 millioner kroner i kvartalet. Til sammenligning fikk Nel et driftsresultat på minus 62 millioner kroner i fjerde kvartal 2019.

– Store muligheter betyr også store utfordringer for Nel fremover, ettersom det å beholde en ledende posisjon krever store investeringer, hurtig ekspansjon og landing av storskala-prosjekter over hele verden, sier Nel-sjef Jon André Løkke i en børsmelding.

Resultatet før skatt i fjerde kvartal viser imidlertid et overskudd på 1,28 milliarder kroner. Ifølge Nel har det å gjøre med at verdien av deres investering i Everfuel ble oppjustert i løpet av kvartalet, etter sistnevntes børsnotering i fjor høst.

Men verdien av denne investeringen er på vei ned. Siden toppen i midten av januar er Everfuel-aksjen ned over 40 prosent.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.