Tirsdag kveld la verdens største strømmetjeneste Netflix frem selskapets resultater for andre kvartal 2022.

I april anslo Netflix at det ville miste hele to millioner abonnenter innen utgangen av juni i år. Fasiten for kvartalet er en nedgang på 970.000 abonnenter.

Samme kvartal i fjor hadde selskapet en økning på 1,54 millioner abonnenter. Antall nye kunder er en av de de viktigste måleenhetene markedet vurderer Netflix etter.

I forkant av tallene tirsdag ventet analytikere at Netflix vil klare å snu trenden, og melde om cirka 1,8 millioner nye abonnenter i tredje og fjerde kvartal, ifølge analyseselskapet Street Account.

I tredje kvartal venter Netflix nå netto økning på én million abonnenter, og dette tolkes svært positivt av aksjemarkedet. Aksjen har fortsatt opp fem-seks prosent i etterhandelen tirsdag, etter en oppgang på 5,61 prosent i den vanlige handelen. Etter en halvtime i etterhandelen var oppgangen vel åtte prosent.

Uventet fall i 2022

Selskapet fikk et resultat per aksje på 3,20 dollar i andre kvartal 2022, mot 2,97 dollar per aksje i samme kvartal i fjor. Inntektene til selskapet endte på 7,97 milliarder dollar, mot 7,34 milliarder dollar samme kvartal i fjor.

Nå forventer selskapet at netto økning av abonnenter vil nå en million i tredje kvartal, som henter inn noe av nedgangen i løpet av første halvår.

Netflix som hadde en markedsverdi på 300 milliarder dollar for under et år siden, har fått juling på børsen det siste året.

Mindre enn et år senere er markedsverdien falt til 88,7 milliarder dollar, basert på kursene før stengetid tirsdag. Like før fremleggelsen av resultatene hadde Netflix-aksjen på en oppgang på fem prosent.

Tall for første kvartal viste at Netflix hadde mistet 200.000 abonnenter, som førte til at Netflix-aksjen stupte 36 prosent på børsen i april. Rundt 55 milliarder dollar, tilsvarende over 487 milliarder kroner, i aksjonærverdier forduftet.

Ved starten av 2022 spådde mange analytikere at Netflix kunne få mer enn 20 millioner nye abonnenter i år. Så sent som i april estimerte JP Morgan-analytiker Doug Anmuth at selskapet kunne få 17,95 millioner abonnenter, men etter forrige kvartalsrapport senket han helårsprognosen til rundt fire millioner.

Prisvekst får skylden

Netflix, som var en av pandemiens vinnere, hadde tidligere en dominerende markedsposisjon i strømmebransjen, men har i det siste fått stadig sterkere konkurranse av blant annet Amazon Prime, Disney Plus og HBO.

Økte renter, stigende priser på det meste fra matvarer, strøm og bensin demper vekstutsiktene til strømmetjenesten. I USA er Netflix dyrere enn alle andre store strømmetjenester, og kan bli det første alternativet folk kansellerer når økonomien blir strammere. Netflix har også fått en rekke konkurrenter de siste årene som opererer med rimeligere priser.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.