Etter stengetid på Wall Street tirsdag kom strømmetjenesten Netflix med sin tredjekvartalsrapport.

Selskapet fikk en økning på 4,4 millioner betalende brukere for kvartalet. På forhånd var konsensus blant analytikerne en ventet økning på 3,7 millioner brukere, ifølge Yahoo Finance, mens Netflix selv spådde 3,5 millioner i sin forrige kvartalsrapport.

Nå har Netflix 214 millioner brukere.

Netflix oppnådde inntekter på 7,5 milliarder dollar i kvartalet, mens det var ventet 7,48 milliarder dollar. Aksjen steg 0,16 prosent tirsdag i påvente av resultatfremleggelsen, men har steget rundt 18 prosent hittil i år.

Netflix-serien «Squid Game» er blitt umåtelig populær.
Netflix-serien «Squid Game» er blitt umåtelig populær. (Foto: Youngkyo Park/AFP/NTB)

Selskapet fikk et resultat på 1,4 milliarder dollar i tredje kvartal. Netflix slo med det egne forventninger med cirka 350 millioner dollar.

«Squid Game»-rekord

Forventningene var høye i forkant av kvartalstallene, delvis grunnet selskapets store suksess med den koreanske originalproduksjonen «Squid Game». Det antas at Netflix vil kunne tjene rundt 900 millioner dollar på produksjonen som hadde et budsjett på 21,4 millioner dollar.

I kvartalsrapporten skriver selskapet at «Squid Game» er deres største TV-serie gjennom tidene. 142 milloner husholdninger over hele verden har sett på serien de første fire ukene den var på luften.

Ifølge Netflix er det selskapets mest populære serie i 94 land.

Satsing på eget innhold

Strømmetjenesten har satset stort på lokale produksjoner i flere land, inkludert Norge, fordi en jevn tilførsel av egenprodusert innhold regnes som avgjørende for abonnementsvekst og å holde på trofaste brukere.

Netflix henter nå mye av sin vekst i ikke-engelskspråklige markeder. Selskapet mistet faktisk 430.000 abonnenter i USA og Canada i andre kvartal, men hanket samtidig inn 1,95 millioner nye kunder til sammen i Asia, Europa, Midtøsten og Afrika.

Netflix har de siste par årene opplevd at konkurrenter som Disney+, HBO Max og Apple TV+ har rykket stadig nærmere, og ikke alle analytikerne er overbevist om at selskapet vil klare å beholde sin posisjon på toppen av strømmemarkedet.

Siden i sommer har mye tydet på at Netflix vil satse på videospill for å fortsette veksten og utvide kundetilbudet.

Noen analytikere mener også at Netflix i tiden fremover vil kunne nyte godt av at konkurrenten Disney nylig utsatte flere av sine storproduksjoner, innen Marvel-universet og Indiana Jones, med flere måneder.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.