Strømmetjenesten Netflix har vært en av selskapene som har dratt fordel av at folk har måttet være inne som følge av koronapandemien.

I de to første kvartalene i 2020 fikk Netflix 26 millioner nye betalende abonnenter idet land over hele verden stengte samfunnet for å hindre ytterligere spredning av koronaviruset.

I tredje kvartal stoppet imidlertid den eventyrlige veksten noe opp. Av den ferske tredjekvartalsrapporten går det frem at strømmegiganten fikk 2,2 millioner nye betalende kunder. I andre kvartal var antallet nye betalende brukere rett over ti millioner.

– Som forventet faller veksten i antall nye betalende brukere i kvartalet. Vi tror dette primært handler om rekordveksten vi så i årets første halvår, skriver Netflix i et brev til aksjonærene tirsdag kveld norsk tid.

Netflix-aksjen falt én prosent i løpet av handelsdagen på Wall Street, og faller ytterligere nesten seks prosent i etterhandelen.

Bommet så vidt på egen guiding

På forhånd var det ifølge estimater innhentet av Bloomberg ventet en omsetning på 6,38 milliarder dollar, tilsvarende 2,36 dollar per aksje. Nettoresultatet var ventet å være på rett over en milliard dollar.

Selskapet ventet selv 2,5 millioner nye betalende kunder på verdensbasis i tredje kvartal, men fasiten ble altså noe lavere.

I tredje kvartal fikk strømmegiganten en omsetning på 6,43 milliarder dollar og nettoinntekter på 790 millioner dollar. Resultat per aksje endte på 1,74 dollar, godt under estimatene på 2,14 dollar, ifølge CNBC.

I fjerde kvartal venter selskapet seks millioner nye betalende brukere.

– Pandemien og dets innvirkninger fortsetter å gjøre utsiktene usikre, men vi forventer at vår vekst vil normalisere seg til pre-korona-nivåer etter hvert. Vi fortsetter likevel med å anse utviklingen i nye betalende kunder som mindre betydningsfullt, gitt den langsiktige adapsjonen av underholdning på internett. Det er fortsatt i en tidlig fase og vi tror det vil sørge for mange år med sterk vekst, heter det i brevet fra selskapet.

Begeistret over konkurransen

I løpet av kvartalet har stadig flere land i verden, blant annet Norge, fått tilgang til konkurrenten Disney Plus. Netflix skriver i brevet til aksjonærene at de er begeistret over konkurransen.

– Lineær tv og andre store kategorier innen underholdning, som for eksempel videospill og innhold på Yotube og Tiktok kjemper alle om kundenes oppmerksomhet. Vi er fortsatt ganske små relativt til generell skjermtid, heter det i brevet.

Videre opplyses det at flere av Netflix' originalserier, blant annet fjerde sesong av «Stranger Things», actionfilmen «Red Notice» og sesong to av «The Witcher», har gjenopptatt innspillingen etter koronastansen.

Tror på svakere vekst

Da selskapet la frem tall for andre kvartal i midten av juli skrev toppsjef Reed Hastings i et brev til aksjonærer at det forventes en utflating og etter hvert svakere vekst i antall nye betalende abonnenter, etter den enorme veksten i de to første kvartalene.

Selskapet anslo da en omsetning på 6,32 milliarder dollar i tredje kvartal, og nettoinntekter på 954 millioner dollar.

I andre kvartal ble Ted Sarandos ansatt som med-toppsjef sammen med nevnte Reed Hastings.

Netflix-aksjen har vært blant Wall Streets store vinnere så langt i 2020, sammen med andre tek-giganter som Facebook og Amazon. Siden det innledende koronasjokket i mars har aksjen steget nesten 80 prosent. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.