Hydrogenselskapet Nel har torsdag fått en kontrakt for levering av 448 elektrolysører og tilhørende pumpeutstyr til Nikola Motor Company, ifølge en melding fra selskapet.
Elektrolysører er en type utstyr som deler vann i hydrogen og oksygen, og er en måte å produsere fornybar energi på.
Leveringene starter i 2020 og er verd flere milliarder kroner, ifølge selskapet.
– Dette er svært viktig for selskapet. Det viser at vi har fått et gjennombrudd og at vi er ledende på vår teknologi, og det gjør oss i stand til å bygge ytterligere produksjonskapasitet, sier administrerende direktør Jon André Løkke i Nel til DN.
Aksjen stiger 24 prosent på Oslo Børs til årsbeste.
Største avtale noensinne
Leveringene skjer som en del av Nikolas utvikling av en hydrogenstasjoninfrastruktur i USA for lastebiler og biler. Totalt skal Nel levere elektrolysører som produserer én gigawatt.
– Det er aldri noensinne i historien vært signert en større avtale for elektrolysører. Det største anlegget som noen gang har eksistert var det som sto i Glomfjorden og Rjukan. Det var under 150 megawatt. Dette er på én gigawatt, sier Løkke.
Nikola Motor er et amerikansk selskap som utvikler hybridlastebiler, og har bestilling på 11.000 lastebiler. Sent i 2017 inngikk Nikola og Nel et partnerskap for å utvikle lavkost, fornybare hydrogenproduksjons- og ladestasjoner i USA. Nikola har store planer om å bytte ut USAs nåværende park av lastebiler på diesel med hydrogenbiler med null utslipp.
Kan gi fire milliarder
Kontraktspakken innebærer i første omgang en ordre på en preingeniørpakke verd rundt 1,5 millioner dollar, og to demostasjoner verd rundt ni millioner dollar. Men det kan bli mye mer for Nel.
I mai bestilte det amerikanske ølkonsernet Anheuser-Busch 800 hydrogenlastebiler fra Nikola. For å støtte de nye lastebilene må Nel og Nikola levere rundt 28 stasjoner. Denne ordren vil alene gi Nel et inntektspotensial på 500 millioner dollar - tilsvarende fire milliarder kroner.
– Fremtiden for nullutslippslastebiler har aldri være lysere. Nels elektrolysører er effektive og pålitelige, og gjør dem som en naturlig grunnvoll for vår infrastruktur. Vi vil begynne å teste hybridlastebilene i 2019, sier sjef i Nikola, Trevor Milton, i en melding.
De første to stasjonene vil bli installert i Arizona og California, mens de neste 28 blir installerte på veier like utenfor Anheuser-Busch sine bryggerier eller distribusjonssentre.
Elektrolysørene vil bli produsert i Norge, mens pumpeutstyret blir produsert i Danmark.(Vilkår)