Mandag morgen ble det klart at grunnlegger Trevor Milton er ferdig som styreleder i Nikola etter noen uker som har vært svært turbulente for selskapet.

Nikola lager elektriske kjøretøy for transportbransjen.

«Nikola er i mitt blod, og vil alltid være det. Fokuset bør være på selskapet og det vi jobber for å få til. Derfor tok jeg den vanskelige avgjørelsen om å frivillig tre av. Å ha grunnlagt Nikola og hjulpet det med å vokse til å bli et selskap som skal forandre transportbransjen [...] har vært en stor ære», heter det i en uttalelse fra Milton.

Stephen Girsky er utpekt av Nikola-styret til å ta over Miltons verv. Han vært visestyreleder i General Motors, og har også vært en del av Nikolas styre.

I førhandelen på Wall Street stuper Nikola-aksjen rundt 25 prosent mandag formiddag norsk tid. Wall Street åpner 15.30 norsk tid.

Som kjent eier det norske hydrogenselskapet Nel vel en million aksjer i Nikola, som det også har en partnerskapsavtale med.

Anklager om svindel

Det har stormet rundt Nikola de siste ukene, etter at Hindenburg Research for to uker siden offentliggjorde en rapport der det ble hevdet at at Nikola er en svindel, og at selskapets ledelse har overdrevet i beskrivelsene av test-truckene sine, for å få investorer ombord.

Grunnleggeren Milton var raskt ute med å avfeie påstandene, og gikk i flere omganger ut på Twitter der han tok til motmæle mot anklagene.

Mandag forrige uke kom selskapet med et detaljert svar på rapporten, og Milton ba SEC (Securities and Exchange Commission) følge opp anklagene, ettersom Nikola mener de er falske og et forsøk på å manipulere ned selskapets aksjekurs, slik at Hindenburg kan tjene penger på short-posisjonen de har i selskapet.

Mandag skriver Milton i en melding på Twitter at han er takknemlig for støtten han har fått de siste par ukene.

«Selskapet er i fantastiske hender, og ledelsen er godt rustet for å lede Nikola inn i fremtiden [...]. Jeg spurte styret om å la meg tre av. Fokuset burde være på selskapet og ikke meg. Jeg kommer til å forsvare meg mot de falske anklagene som er rettet mot meg av motstandere», skriver han i en melding, som også er lagt ut på bildedelingstjenesten Instagram.

Nøt godt av kursoppgangen

Som nevnt har altså det norske hydrogenselskapet Nel og Nikola en partnerskapsavtale. Nel eier også vel en million aksjer i selskapet. Posisjonen nøt Nel godt av i andre kvartal.

Av regnskapsrapporten, som DN omtalte i slutten av august, gikk det nemlig frem at Nel dro inn over en halv milliard kroner i kvartalet, men uten å tjene penger på driften. Det store overskuddet kom av at selskapet rapporterte finansinntekter på 701,5 millioner kroner, hvorav 675,6 millioner kunne tilskrives en oppjustering av verdien på selskapets aksjer i Nikola.

Nikola-aksjen hadde imidlertid falt markant siden starten av sommeren og frem til tidspunktet for fremleggelse av andrekvartalsrapporten, og har falt ytterligere 12 prosent siden slutten av august.

Leif Eriksrød leder aksjeteamet i Alfred Berg. Gjennom fondet Gamba eier Alfred Berg over ti millioner aksjer i Nel. Det tilsvarer en eierandel på 0,7 prosent.

Eriksrød tror sjefsavgangen i Nikola kan gi Nel-aksjen noe turbulens i starten.

– Det blir nok noe turbulsens i starten, men på lengre sikt tror jeg ikke det har så mye har så mye si, sier han.

Alfred Berg har gjennom året solgt seg gradvis ned i Nel. Akjonærlistene viser at de ved inngangen av året satt på knappe 35 millioner aksjer. I samme periode har kursen på Nel-aksjen gått i været. Så langt i år har den steget med over 100 prosent.

– Først og fremst har vi solgt oss ned på grunn av at kursen har steget så voldsomt. Vi eier fortsatt en del aksjer og ønsker fortsatt eksponering mot dette markedet.

Rally på børs

Nikola, som altså skal produsere utslippsfrie kjøretøy, er basert i delstaten Arizona i USA, og kan ses på som en konkurrent til Tesla.

Nikolas pickup «Badger» ses på som en direkte konkurrent til Teslas «Cybertruck».

I mars i år slo selskapet seg sammen med VectoIQ, i en såkalt «special purpose acquisition company» (SPAC), som førte til at Nikola ble notert på Nasdaq-indeksen i starten av juni.

Det innebærer at et «tomt» selskap gjennomfører kapitalinnhenting(er) med den hensikt å kjøpe opp et privat selskap.

Etter noteringen fulgte et enormt børsrally, der aksjen steg rundt 100 prosent på få dager. Siden den foreløpige toppnoteringen på 79 dollar i starten av juni har aksjen imidlertid falt nesten 60 prosent. Fredag forrige uke endte aksjen til sluttkurs 34,19 dollar.

I starten av september ble det klart at General Motors hadde sikret seg en 11 prosent eierandel i Nikola, i forbindelse med en avtale som ifølge CNBC var verdt to milliarder dollar. GMs toppsjef, Mary Barra, uttalte forrige uke at selskapet hadde gjort «due diligence» i forbindelse med avtalen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.