Nettmegleren Nordnet fikk tekniske problemer på grunn av svært stor pågang da Oslo Børs falt kraftig fra start tirsdag.

– Det var veldig mange kunder som logget inn, som ville følge porteføljene sine og legge inn ordre rundt børsåpning. Det var så stor pågang og så høyt trykk at vi fikk problemer med kapasiteten, sier Norge-sjef Anders Skar i Nordnet.

– I det første kvarteret var det enkelte kunder som kunne merke at siden ble treg og ikke fikk tilgang. Det skal være fikset nå, sier Skar.

30.000 handler på et kvarter

I løpet av de 15 første minuttene ble det ifølge Skar gjort 30.000 handler i Nordnets system i Norden.

– Det er ekstremt høyt. Vi pleier å ligge på 90.000 til 100.000 handler i løpet av en dag, sier Skar.

Han opplyser at meglerhuset har fått flere meldinger enn normalt om at kunder ikke har fått gjennomført handler.

– Dette er det verste som skjer. Dette er butikken vår og vi vil at den skal være åpen for kundene.

– Har dere et juridisk ansvar for at kundene skal kunne komme inn i systemet?

– Vi driver en digital butikk, så det er vanskelig å garantere 100 prosent oppetid, selv om vi gjennom de siste årene har 99,7 prosent oppetid. Men det er tilfeller hvor det blir tekniske problemer. I våre forretningsvilkår har vi at vi ikke nødvendigvis blir erstatningspliktig selv om siden er nede i noen minutter.

Blir kø

Han understreker at kundene alternativt kan ringe til meglerhusets meglerbord for å legge inn ordre.

– Det blir naturligvis bli lengre kø på å komme gjennom til et meglerbord når det er et så høyt trykk. Men tanken er at du alltid skal ha mulighet til å legge inn ordre, også når det er tekniske problemer, sier Skar. (Vilkår)

Slik så det ut på rentebordet i Swedbank tirsdag morgen
Tone Lunde Bakker, Norgessjef i Swedbank forklarer hva som skjer i det børsen åpner tirsdag morgen.
00:49
Publisert: