Tidligere i år hentet flyselskapet Norwegian tre milliarder kroner gjennom en emisjon. En småinvestor og kunde i nettmeglerselskapet Nordnet kjøpte 400 tegningsretter i emisjonen for 12.000 kroner. Investoren skriver i en klage til Finansklagenemnda at han trodde han kjøpte aksjer i Norwegian. Det viste seg imidlertid at det han kjøpte, var tegningsretter i emisjonen. Disse tegningsrettene ga rettigheter til å kjøpe aksjer i Norwegian i forbindelse med emisjonen i en tidsbegrenset periode. Ble de ikke benyttet, ble tegningsrettene verdiløse. DN har tidligere skrevet at sovende aksjonærer tapte nær 34 millioner kroner på tegningsretter som ikke ble brukt.

Klager på kunnskapstest

Småinvestoren opplyste i sin klage at han ikke benyttet tegningsrettene til å kjøpe aksjer og dermed ble de verdiløse. Det ga investoren et tap på 12.000 kroner. Han mente Nordnet burde dekke tapet, men fikk ikke gehør hos Finansklagenemnda.

Småinvestoren mener Nordnet ikke opplyste ham om at tegningsrettene bortfalt som verdiløse hvis de ikke ble benyttet. Han skriver også i sin klage at det er for lett å bestå Nordnets kunnskapstest.

– Testen er derfor ikke en god nok beskyttelse for kunden, skriver han til nemnden.

– Bare trist og meningsløst

Nordnet mener det er kundens ansvar å sette seg inn i informasjonen om de produktene det investeres i via bankens handelsplattform.

– Klager har som kunde gjennomgått en kunnskapstest om aksjerelaterte verdipapirer for å kunne handle tegningsretter på nordnet.no, skriver banken i sitt svar.

Banken viser til at testen blant annet inneholder spørsmål om tegningsretter.

– Det var mye medieoppmerksomhet i forbindelse med emisjonen, og banken informerte sine kunder. Klager må selv ha risikoen for at han misforsto forskjellen mellom aksjer og tegningsretter, skriver banken.

Anders Skar, som er norgessjef i Nordnet, skriver i en epost at det som skjedde med deres kunde i denne saken er trist.

– Det er én ting å tape penger i forbindelse med at de utsettes for risiko hvor det også finnes en oppside. Det er bare trist og meningsløst når kunder taper penger ved at en tegningsrett forfaller og ikke blir benyttet, skriver Skar.

Fornøyd med test

Skar skriver at Nordnet er fornøyd med Finansklagenemndas avgjørelse i saken og viser til at selskapet har nær en million kunder som handler på deres plattform.

– Hvis Nordnet skal holdes ansvarlig for hva alle disse kundene gjør, og ikke gjør, på vår plattform, så hadde det dessverre vært vanskelig å drive vår forretning, skriver Skar.

Skar viser til at kunder som handler med tegningsretter i Nordnet må gjennomgå en test med seks spørsmål

– Vi mener at de spørsmålene vi stiller er tilstrekkelig for å avdekke om verdipapirtypen er hensiktsmessig for kunden. I forbindelse med alle spørsmålene som stilles, er det også linker til å lese og lære mer om det bestemte spørsmålet og verdipapirtypen, skriver Skar.

Finansklagenemnda skriver at det går klart frem av sluttseddelen at kjøpet gjelder tegningsretter. Nemnden skriver videre at det ikke er noe som tyder på at banken kan ha ansvar for kundens misforståelser om hva han faktisk hadde kjøpt.

– Nemnden kan ikke se at innklagede bank har forsømt noen plikt til ytterligere informasjon eller veiledning overfor klageren.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.