Norwegian gir onsdag morgen en oppdatering etter restrukturering av gjeld og egenkapital. Selskapet sier det nå tilfredsstiller kravene stilt for den statlige krisepakken, ifølge en børsmelding. Selskapet har blant annet hatt krav om egenkapitalgrad på minst åtte prosent, og sier denne nå er på minst 17 prosent.

– Nå kan vi få tilgang til statens lånegarantier og vi kan fortsette med å restrukturere selskapet. Gjennom denne prosessen har troen på «Nye» Norwegian og selskapets strategi blitt støttet av aksjonærer, kapitalmarkedet, långivere, leasingselskaper og andre kreditorer, sier konsernsjef Jacob Schram i en pressemelding.

Nærings- og fiskeridepartementet bekrefter at Norwegian har oppfylt vilkårene.

– Norwegian har gjort en imponerende jobb for å få med långivere og kreditorer på å øke egenkapitalen. Selskapet står likevel sammen med andre flyselskaper fortsatt foran krevende tider. Vi håper et styrket Norwegian kan fortsette å levere gode flytransporttjenester også etter covid-19-utbruddet, sier næringsminister Iselin Nybø i en pressemelding.

Milliarder av nye aksjer

I en egen melding skriver selskapet at ny aksjekapital er registrert onsdag. Med ny kapital fra eierne og konvertering av gjeld til egenkapital, er det nå totalt 3,1 milliarder aksjer i Norwegian. Til sammenligning var det 163,6 millioner aksjer tirsdag ettermiddag.

Aksjekursen sto før åpning på børsen i 3,78 kroner. Ved børsåpning stuper Norwegian-aksjen, og er ned 60 prosent fra start. Etter et kvarters handel sto aksjen rundt to kroner, ned cirka 50 prosent fra dagen før, og det var fortsatt relativt store endringer fra minutt til minutt.

Så langt i år har kursen falt med cirka 95 prosent.

Leasingselskapet Aercap Holdings i Irland blir nå den største eieren i Norwegian. I en børsmelding onsdag kommer det frem at selskapet nå har en eierandel på 15,9 prosent av Norwegian. Også leasingselskapet BOC Aviation blir storeier i selskapet med en eierandel på 12,7 prosent. I en børsmelding kommer det frem at dette selskapet er eid av den kinesiske staten.

«BOC Aviation er et selskap kontrollert av Sky Splendor Limited, som igjen er kontrollert av Bank of China Group Investment Limited, som igjen er kontrollert av Bank of China Limited, som igjen er kontrollert av Central Huijin Investment Ltd, som igjen er kontrollert av China Investment Corporation som er eid av Folkerepublikken Kina», skriver Norwegian i børsmeldingen.

I en børsmelding kommer det frem at selskapet DP Aircraft Ireland vil ha en eierandel på 5,02 prosent i Norwegian.

Alle nye eierandeler skal meldes hvis det er mer enn fem prosent av aksjene.

Tung vår

Norwegian har vært gjennom en tung vår. Selskapet ble hardt rammet av utbruddet av koronapandemien, og de påfølgende reiserestriksjonene. Allerede før krisen var selskapet tynget av gjeld.

I løpet av våren har selskapet vært nødt til å få med sine kreditorer på å konvertere milliarder av kroner i gjeld til egenkapital i selskapet. Dette måtte til for å få tilgang til en krisepakke på rundt tre milliarder kroner fra staten. Det er disse vilkårene Norwegian nå melder at de har oppfylt. Totalt har selskapet fått omgjort nesten 13 milliarder kroner fra gjeld til egenkapital.

– Jeg vil takke alle som har støttet selskapet gjennom denne krisen uten sidestykke, som har truffet hele flybransjen: regjeringen, Stortinget, kunder, ansatte, aksjonærer, leasingselskaper, kreditorer, långivere, reiseindustrien, og andre som støtter selskapet, sier Schram i en børsmelding.

I tillegg har selskapet hentet 400 millioner kroner gjennom en emisjon. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.