Onsdag etter børsslutt melder flyselskapet Norwegian at de selger sin virksomhet i Argentina - med umiddelbar virkning. Driften av den argentinske virksomheten, Norwegian Air Argentina, overlater Norwegian til kjøperen umiddelbart.
- Det har vist seg vanskelig å oppnå tilfredsstillende lønnsomhet for datterselskapet i Argentina, gitt den generelle situasjonen i landet. De fleste kostnadene er i dollar, men vi får inntekter i pesos. Den kraftige svekkelsen av pesoen mot dollar har skapt et betydelig gap mellom kostnader og inntekter, sier fungerende konsernsjef og finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen, i meldingen.
Norwegian har hatt tre fly på innenriksruter i Argentina, som nå hentes hjem til Europa. Samtidig beholdes ruten mellom Europa og Buenos Aires.
«Utfordrende med tre fly»
Informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen sier til DN at selskapet egentlig hadde større ambisjoner for satsingen i Argentina, som ikke lyktes:
- Det har vært utfordrende i Argentina på grunn av situasjonen med devaluering av peso mot dollar, og så er det utfordrende å ha gått inn i et nytt marked med bare tre fly. Du får ingen skalafordeler med å bare ha tre fly, da skal du fordele alle kostnadene på tre fly. Vi hadde jo større ambisjoner for Argentina, vi hadde planer om å gå inn med flere fly, men også på grunn av problemene med Boeing 737 Max ble ikke det noe av.
Selskapet som nå overtar Norwegians argentinske virksomhet med flyruter og ansatte er det chilenske lavprisselskapet Jetsmart, som har operert i Argentina noen måneder kortere enn Norwegian. I meldingen fra Norwegian heter det at selskapene skal bruke noen måneder på å integrere virksomhetene, og at Norwegian-varemerket vil forsvinne fra innenriksnettverket i denne perioden.
Optimistisk Kjos
De siste dagene har spekulasjonene gått om hvorvidt Norwegian har vært i ferd med å trekke seg ut av Argentina, etter at billetter for argentinske flyvninger etter 28. mars ble fjernet fra bookingsystemet. Nettopp Jetsmart ble omtalt som en het interessent i lokale medier.
Høsten 2018, da Norwegian var på vei inn i det argentinske flymarkedet, var daværende toppsjef Bjørn Kjos optimistisk.
– Det er veldig dyrt å fly i Argentina fordi konkurransen er begrenset. Sammenlignet med Europa er det generelt mange som reiser lange distanser med buss. Disse kan heller fly, uttalte han den gang til den argentinske avisen Infobae.
På spørsmål om det ville være plass til Norwegian blant flere lavprisselskaper som var på vei inn i det argentinske markedet, svarte Bjørn Kjos dette:
- Det er et lite utviklet marked, med lav dekning. Det er bra at det finnes flere flyselskaper fordi det kommer passasjerene til gode, men det er riktig at det blir vanskeligere for de små selskapene.
Kjos gikk fra stillingen som konsernsjef i Norwegian i juli i år. Konstituert konsernsjef og finansdirektør Geir Karlsen har hatt ett mål for øye: snu flyselskapet fra vekst til lønnsomhet.
I den korte tiden Karlsen har hatt hendene på rattet har han gjennomført en rekke tiltak for å bremse veksten og sikre god likviditet, som å selge unna en rekke fly, selge aksjer i Bank Norwegian for 2,2 milliarder kroner, og satt seg høyere mål for kostnadskuttprogrammet til flyselskapet.
Norsk direktøravgang
Samtidig med meldingen om Argentina-salget tirsdag ettermiddag melder Norwegian at Helga Bollmann Leknes slutter i selskapet etter om lag to år. Hun startet som HR-direktør og har siden november 2018 vært kommersiell direktør. Bollmann Leknes takket nei til en annen rolle i ledelsen, men vil heller slutte, fremgår det. Marty St. George er ny fungerende kommersiell direktør i selskapet. Han hadde nylig tilsvarende stilling i det amerikanske flyselskapet JetBlue Airways.
- Jeg vil takke Helga Bollmann Leknes for det hun har bidratt med i Norwegian, både som kommersiell direktør og HR-direktør. Jeg synes det er synd at hun har valgt å forlate selskapet, men ønsker henne lykke til videre, sier fungerende konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian.
- Det har vært en fantastisk erfaring å være en del av Norwegian og jeg er takknemlig for de mulighetene spesielt Bjørn Kjos har gitt meg. Jeg ønsker Norwegian og alle de fantastiske medarbeiderne lykke til framover, sier Helga Bollmann Leknes.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.