Legger man tirsdagens sluttkurs på Oslo Børs til grunn, har Jan Petter Sissener gjennom sitt investeringsselskap Canopus tjent syv-åtte millioner kroner på shorting i Norwegian siden nyttår.
– Dette beløpet vil nok stige kraftig når Oslo Børs åpner onsdag, sier han til DN.
Å shorte en aksje betyr at man «vedder» på kursfall (se faktaboksen).
Tirsdag etter børsslutt sendte flyselskapet Norwegian ut en børsmelding der de varslet om en rettet emisjon på inntil 1,3 milliarder kroner. I tillegg hentet det inn 200 millioner kroner i en reparasjonsemisjon, blant de som ikke deltok i den rettede emisjonen. Det ble også sendt ut en børsmelding der selskapet varslet om et kjempetap i første kvartal. Her kom det også frem at Norwegian skal selge fly for å få inn mer penger.
– Man trenger ikke å være Einstein for å skjønne at Norwegian måtte hente penger. Så spørs det om 1,3 milliarder er nok. Det får tiden vise. Det er i alle fall sikkert at det trengs mer egenkapital i Norwegian, sier Jan Petter Sissener.
I månedsrapporten for Canopus ble det opplyst om at shortposisjonen i Norwegian-aksjen var blant de største positive bidragsyterne til fondet i februar. Og Sissener er på langt nær ferdig med å shorte Norwegian.
Han henviser til at renten Norwegian må betale i obligasjonsmarkedet har mer enn doblet seg de siste ukene.
– Dette er jo ikke bra. Jeg håper for Norwegians skyld at de lykkes med å refinansiere gjelden, men det ser ikke bra ut, sier Sissener.
Han har noen klare råd til Bjørn Kjos:
– Han er nødt til å revidere alle planene sine, senke vekstambisjonene. Det er noen grep som må tas her. Blant annet trenger han ikke å bli konge i Argentina, i alle fall ikke ennå. Nå må Norwegian konsentrere seg om å begynne å tjene penger, sier han.
Bjørn Kjos’ plan er å fly turister til Argentina med korresponderende videreforbindelser til destinasjoner i provinsene. Går gigantsatsingen etter planen, vil hele 30 prosent av Norwegian bestå av ruter i og til og fra Argentina om fem til ti år. Opp mot 4000 personer skal ansettes. Inntil 4300 millioner dollar kan bli overført som garanti fra morselskapet de neste 12 årene. Datterselskapet Norwegian Air Argentina har fått tildelt 152 ruter av argentinske myndigheter – 72 innenlandsruter og 80 internasjonale.(Vilkår)